Preview

Bibliosphere

Advanced search

Non-capital histories: book distribution in publishing houses of Siberia and the Far East

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-2-79-93

Abstract

The article characterizes book distribution of regional publishers evidently for Siberia and the Far East. It states the significant difference in the patterns of book distribution of central and regional publishing houses; identifies key directions of book distribution: book assignment and book trade. University book publishing as the most important player of the regional book market distributes its products without applying book trade to provide the education process. Book assignment is typical for publishers working «under the order». Regional publishers use the traditional book trade in two ways: by creating own book-selling enterprises (chain stores, newsstands; small book-selling objects (stands, trays), Internet shopping), and by using the existing book-selling infrastructure (traditional and Internet book-stores, libraries, fairs). Overall, production marketing is the main problem of regional publishing business, and gaining a prosperous experience of book distribution determines the viability and success of the book business enterprises.

About the Author

O. N. Alshevskaya
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. АПЕКС. URL: http://www.norkniga.ru/ (дата обращения: 24.03.2016).

2. Борисова А. А. Дороги, которые нас выбирают // На новом этапе развития. Якутск, 2006. С. 119-123.

3. Издательство «Буква Статейнова». URL: http://www. krasbukva.ru/ (дата обращения: 24.03.2016).

4. Интервью с директором издательства «Апекс» Л. Н. Стрючковой 20 нояб. 2014 г. // Архив автора.

5. Книжный киоск Национального книжного издательства «Бичик» // Вся Якутия. 2000. 14 апр. С. 8.

6. Книжный рынок России. Состояние, тенденции и перспективы развития : отраслевой докл. Москва, 2014. 92 c.

7. Книжный рынок России. Состояние, тенденции и перспективы развития : отраслевой докл. Москва, 2015. 107 c.

8. Лукина К. К. Благодарны за сотрудничество // На новом этапе развития. Якутск, 2006. С. 285-287.

9. Литературная карта регионов: издательский потенциал // Книжная индустрия. 2015. № 5. С. 12-14.

10. ООО холдинговая компания «Новая книга». URL: http:// www.novkniga.ru/ (дата обращения: 20. 05.2016).

11. Очур Н. М. Современное состояние книжной торговли в Туве (1995-2014 гг.). История науки и техники. 2015. № 8. С. 79-83.

12. Янушевич М. В. Пути развития и повышения конкурентноспособности современного издательского дела в регионах России : докл. на науч.-практ. конф. АСКИ (12- 15 февр. 2007 г.). // Архив автора.

13. Янушевич М. Когда мы продавали продукцию через «Топ-книгу», наши книги не доходили до книжных полок // PRO : проф. прил. к газ. «Кн. обозрение». 2010. № 324. С. 4.


Review

For citations:


Alshevskaya O.N. Non-capital histories: book distribution in publishing houses of Siberia and the Far East. Bibliosphere. 2017;(2):79-83. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-2-79-93

Views: 434


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)