Preview

Библиосфера

Расширенный поиск

Векторы развития научных библиотек: обзор ключевых докладов Всемирного конгресса ИФЛА 2019 г.

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2020-2-71-81

Полный текст:

Аннотация

Главная тема 85-го Всемирного конгресса ИФЛА Международной федерации библиотечных организаций и учреждений, который проходил в 2019 г. в Афинах (Греция), – «Библиотеки: диалог для перемен». В очередной раз конгресс собрал профессионалов из многих стран мира для обсуждения проблем, стоящих перед библиотеками разных организационно-правовых форм. Их решение достигается путем выработки общих подходов к вызовам на глобальном уровне (проекты «Глобальное видение», «Библиотечная карта мира» и др.), обмена лучшими практиками и методами работы, инновационными формами обслуживания пользователей и создания ресурсов. Целью статьи является представление ключевых докладов Всемирного конгресса ИФЛА 2019 г., посвященных мировым тенденциям развития научных библиотек. Информация отобрана после экспертной оценки автором докладов конференции, а также некоторых материалов, опубликованных на сайте конгресса. В результате определено, что библиотеки выбирают различные способы и новые методы работы по поддержке ученых с помощью анализа потребностей пользователей; интеграции библиотекарей в жизненный цикл исследований; внедрения принципов открытой науки и открытого доступа; развития discovery-сервисов и расширения функциональных возможностей информационных ресурсов; использования технологий искусственного интеллекта, дополненной и виртуальной реальности. Это позволяет создавать востребованные сервисы поддержки науки, повышать качество обслуживания, расширять репертуар предоставляемых информационных ресурсов / продуктов и услуг, модернизировать традиционные формы и методы работы, максимально удовлетворять информационные потребности пользователей.

Об авторе

Н. С. Редькина
Государственная публичная научно-техническая библиотека Сибирского отделения Российской академии наук
Россия

Редькина Наталья Степановна, доктор педагогических наук, заместитель директора по научной работе

Новосибирск



Список литературы

1. Barthet E and De Ochandiano J-L (2019) Co-building open science: portrait of the university library as a publisher. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2430/1/178-barthet-en.pdf (accessed 09.01.2020).

2. Cabrera G and Sambaíno S (2019) Experiencias del bibliotecólogo integrado dentro de los ciclos de investigación en bibliotecas universitarias de Uruguay = Experiences of the integrated librarian embedded in the cycles of research in university libraries in Uruguay. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2577/1/082-cabrera-es.pdf (accessed 09.01.2020).

3. Chapman J (2019) From tension to support: leveraging strengths of metadata, context, and prose. OCLC, Dublin, OH, United States IFLA. URL: http://library.ifla.org/2500/1/181-chapman-en.pdf (accessed 09.01.2020).

4. Chen Q, Zhong H, Yaqi S and Chen Y (2019) Research on cooperation between the academic library and research team: taking the life & medical sciences subject team of Shanghai Jiao Tong University Library as an example. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2576/ 1/082-chen-en.pdf (accessed 09.01.2020).

5. Ee MH (2019) Mining text, linking entities – NLB’s journey. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2448/1/114-ee-en.pdf (accessed 09.01.2020).

6. Einbock J (2017) The information procurement and publishing behavior of researchers in the natural sciences and engineering. Hannover, Technische Informationsbibliothek (TIB). 24 p. URL: https://www.tib.eu/fileadmin/Daten/dokumente/die-tib/tib_survey_information_procurement_and_publishing_behaviour.pdf (accessed 09.01.2020).

7. Kennedy ML (2019) Implementing open science principles through research partnerships. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2574/1/082-kennedy-en.pdf (accessed 09.01.2020).

8. Köntges T, Lesage R, Robertson B, Sellick J and Stylianopoulos LW (2019) Open Greek and Latin: digital humanities in an open collaboration with pedagogy. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2551/1/178-kontges-en.pdf (accessed 09.01.2020).

9. Lannon A and Harper P (2019) 16th Century technology meets 21st century pedagogy: building a Book Arts Lab establishes the library as an active partner in experiential learning. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2472/1/205-lannon-en.pdf (accessed 09.01.2020).

10. Lara JV and Magaña AG (2019) The importance of reference and information services (RIS) in relation with Open Access. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2589/2/125-voutssas-en.pdf (accessed 09.01.2020).

11. Levin M and Gil A (2019) Style revolution: a new approach to digital scholarship and collection-building at the Columbia University Libraries. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2429/1/178-levin-en.pdf (accessed 09.01.2020).

12. Mamtora J and Purnell M (2019) Supporting high quality research in a remote region – a collaborative journey. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2573/1/082-mamtora-en.pdf (accessed 09.01.2020).

13. Mathuews K and Harper DJ (2019) Designing academic library makerspaces: bridging technology and community engagement. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2478/1/205-mathuews-en.pdf (accessed 09.01.2020).

14. Pispiringas L, Athanasiou S, Simaioforidis Z and Skoutas D (2019) HEAL-Link and HELIX open collaboration to facilitate and promote scholarly communication through Open Access and engage research infrastructures in Open Science. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2498/1/181-pispiringas-en.pdf (accessed 09.01.2020).

15. Plank M, Drees B, Hauschke C, Kraft A and Leinweber K (2019) Now or never: innovative tools and services for scientists. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2504/1/248-plank-en.pdf (accessed 09.01.2020).

16. Satomi W, Aoike T and Kawashima T (2019) New functionality for digital libraries: enhancing discoverability at the National Diet Library. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2537/1/114-satomi-en.pdf (accessed 09.01.2020).

17. Schreur PhE (2019) Yewno: transforming data into information, transforming information into knowledge. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2538/1/114-schreur-en.pdf (accessed 09.01.2020).

18. Ūdre D, Krūmiņa E, Ungure E and Garda A (2019) Curating data from/to publishers in Latvia: paradigm shift in metadata reuse exploiting new Portal for Publisher. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2497/1/ 181-udre-en.pdf (accessed 09.01.2020).

19. Webster P (2019) Integrating discovery and access to Canadian data sources. Contributing to academic library data services by sharing data source knowledge nation wide. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2514/1/248-webster-en.pdf (accessed 09.01.2020).

20. Yin Q, Xing Z, Shi X and Li Y (2019) From collection resources to intelligent data: thoughts on the construction of intelligent digital humanities platform for local historical documents of Shanghai Jiao Tong University. IFLA. URL: http://library.ifla.org/2431/1/178-qian-en.pdf (accessed 09.01.2020).


Для цитирования:


Редькина Н.С. Векторы развития научных библиотек: обзор ключевых докладов Всемирного конгресса ИФЛА 2019 г. Библиосфера. 2020;(2):71-81. https://doi.org/10.20913/1815-3186-2020-2-71-81

For citation:


Redkina N.S. Development vectors for research libraries: the review of the key reports at the IFLA World Library and Information Congress 2019 Bibliosphere. 2020;(2):71-81. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2020-2-71-81

Просмотров: 105


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)