Preview

Bibliosphere

Advanced search

Media culture as dialogue of cultures in modern society

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-4-30-34

Abstract

Media culture as the phenomenon occurred simultaneously with media appearance. However, scientists have started talking about the necessity to study media culture in society and its formation only in the late XX century. Media culture obtains the special priority position under conditions of the information society. It is promoted by the accelerated development of communication and digital technologies, the rapid growth in volume, richness and multiformat media consumption by contemporaries. Changes of the technocratic world should be accompanied with development of new media skills and preferences of the individual and society: understanding media flows, analyzing and evaluating information, engaging in dialogue with the media, do not let them manipulate you. The media culture should be the main factor of individuals’ socialization in the information society. The term «media culture» is based on two fundamental concepts, which are «media» and «culture», with many interpretations each. Therefore, the definition of the term remains ambiguous. Media culture is studied in the framework of technological, personal, creative and informational approaches. The determining factor in understanding media culture, in our opinion, becomes an interactive approach that makes possible and effective intercultural dialogue through a global network of communications. The opportunity and focus for dialogue is becoming a key characteristic of media culture. The interaction, mutual relation and correlation of media and book cultures should be considered in the framework of the dialogue approach. The interactive nature of the media culture allows us to hope for preserving and reproducing bookishness in the conditions of the digital media revolution, for its further integration into the new communication environment.

About the Author

I. V. Lizunova
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. фактов о социальных сетях, которые вас удивят. URL: http://brakework.ru/18-faktov-o-sotsialnyih-setyah-kotoryie-vas-udivyat/ (дата обращения: 16.11.2016).

2. Болц Н. Обращение к русскому читателю // Азбука медиа. Москва, 2001. С. 3-4.

3. Вартанова Е. Л. Медиасистема России. Москва, 2015. 384 с.

4. Вохрышева М. Г. Медиакультура: понятие, структура // Модернизация культуры: идеи и парадигмы культурных изменений. Самара, 2014. С. 191-196.

5. Землянова Л. М. Коммуникативистика и средства информации. Англо-русский толковый словарь концепций и терминов. Москва, 2004. 416 с.

6. Землянова Л. М. Зарубежная коммуникативистика в преддверии информационного общества. Толковый словарь терминов и концепций. Москва, 1999. 302 с.

7. Игру Pokemon Go установили более 10 млн раз. URL: https://hi-tech.ua/igru-pokemon-go-ustanovili-bolee-10-mln-raz/ (дата обращения: 16.11.2016).

8. Интернет. URL: https://biograf.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/ 189#cite_note-12 (дата обращения: 16.11.2016).

9. Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. Москва, 2005. 448 с.

10. Кириллова Н. Б. Медиакультура: теория, история, практика. Москва : Акад. проект, 2008. 496 c.

11. Книгоиздание в России. Состояние, тенденции и перспективы развития : доклад. Москва, 2009. 119 с.

12. Книжный рынок в России. Состояние, тенденции и перспективы развития : отраслевой докл. Москва, 2017. 98 с.

13. Коновалова Н. А. Медиакультура человека в информационном обществе. Вологда, 2013. 44 с.

14. Костюк К. Н. Книга в новой медийной среде. Москва : Директ-Медиа, 2015. 432 с.

15. Лотман Ю. М. Культура как коллективный интеллект и проблема искусственного разума. Москва, 1977. 243 c.

16. Луман Н. Реальность массмедиа. Москва, 2005. 256 с.

17. Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека. Москва, 2007. 464 c.

18. Мультимедийная журналистика : учеб. для вузов / под общ. ред. А. Г. Качкаевой, С. А. Шомовой. Москва, 2017. 413 с.

19. Сапунов Б. Медиакультура без культуры? (Что стоит за модным понятием) // Высшее образование в России. 2006. № 12. C. 138-142.

20. Сержантова И. Б. Межкультурный диалог, медиакультура и современная социокультурная ситуация // Психология в экономике и управлении. 2011. № 1. С. 106-113.

21. Соскин В. Л. Российская советская культура (1917- 1927 гг.): очерки социальной истории. Новосибирск, 2004. 452 c.

22. Федотов А. В. Терминология медиаобразования // Искусство и образование. 2000. № 2. C. 33-38.


Review

For citations:


Lizunova I.V. Media culture as dialogue of cultures in modern society. Bibliosphere. 2017;(4):30-34. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-4-30-34

Views: 1107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)