Preview

Bibliosphere

Advanced search

Valeological support of library-information activities in school libraries

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-4-71-78

Abstract

The article outlines general characteristics of the originality of forming valeological functions in a school library. The paper objective is to study peculiarities of the valeological support of library-information activities in school libraries, as well as the specifics analysis of their library and cultural-educational work aimed at developing the health culture of this activity subjects The author consistently reveals the peculiarities of forming the valeological function of school libraries under conditions of the information society development and dissemination of information-telecommunication technologies in libraries. The article describes cultural-educational activities of libraries directed to develop the health culture not only in readers (schoolchildren, their parents, teachers), but in librarians themselves. The author applies both general scientific methods of research (analysis, synthesis, deduction, induction, generalization, abstraction, comparative, structural-functional methods, method of system analysis, etc.) and special ones (method of analysis of analog objects, information processing, grouping). While researching the author concludes about necessity of the the following: to equip educational libraries technically; to update and strengthen the information base and book stocks of school libraries; to ensure the access of libraries to information resources, in particular the Internet; to form a unified electronic database of school library collections; to develop a form of resource integration with other educational libraries; to create a standing order on the status of libraries in basic schools; to develop a system for improving the skills of school library staff; to organize special training for school librarians to master their knowledge and skills of a healthy lifestyle. Therefore, the school librarian must be trained according to a separate professional specialization. The social life development requires librarians to know not only the valeology bases, but the ability to navigate in information technologies, school curricula and training courses diversitys. Modern problems of information education and forming a high level of valeological culture can be solved only by combining the efforts of general education institutions and school libraries, teachers and librarians. Pedagogical experience shows that knowledge on the health formation and preservation is a necessary and insufficient factor in students' personality development. To influence the behavior, informative methods should be combined with life skills of effective work and rest, physical activity, rational nutrition, an ability to analyze health issues and make appropriate decisions. Thus, forming health culture through library-information activities provides arming school readers and librarians with knowledge on social and individual health and applying certain information technologies in their activities.

About the Author

V. Y. Sokolov
National Library of Ukraine
Ukraine


References

1. Активизация работы библиотек по формированию положительной мотивации на здоровый образ жизни : методические советы. Золотоноша, 2015. 8 с. URL: http:// bibvas.ucoz.ua/faxivcam_dopom/popularizacja/aktivna_populjarizacija_zdorovogo_sposobu_zhittja.pdf (дата обращения: 14.04.2017). На укр. яз.

2. Бойчук Ю. Д. Сущность эколого-валеологической культуры будущего учителя и научно-методическая модель ее формирования // Вестник Харьковского национального университета им. В. Н. Каразина. Серия: Валеология: современность и будущее. 2009. Вып. 6. С. 16-21. На укр. яз.

3. Булах Т. Д. Библиотечная селекция документов в условиях информатизации : автореф. дис.. канд. пед. наук. Харьков, 2006. 20 с. На укр. яз.

4. Веретий Ж. Конфликты и их решения в процессе библиотечной взаимодействия // Вестник Книжной палаты. Киев, 2010. № 1. С. 25-28. На укр. яз.

5. Жагло Л. П. Роль школьной библиотеки в воспитании в учащихся информационной культуры, любви к книге (выступление на заседании районного методического объединения школьных библиотекарей). URL: http://zw.ciit. zp.ua/index.php (дата обращения: 14.04.2017). На укр. яз.

6. Матвийчук А. Е. Школьный библиотечно-информационный центр: теоретический аспект // Культура народов Причерноморья. 2007. № 100, т. 2. С. 117-121. На укр. яз.

7. Мухамедьяров Н. Библиотека как социально-коммуникационный центр формирования здорового образа жизни // Вестник Книжной палаты. Киев, 2010. № 6. С. 18-21. На укр. яз.

8. Мухамедьяров Н. Н. Библиотечная валеология как наука и сфера практической деятельности: определение понятия // Вестник Харьковской государственной академии культуры. 2007. Вып. 20. С. 114-121. На укр. яз.

9. Мухамедьяров Н. Н. Здоровый образ жизни как содержательное направление информационно-коммуникационной деятельности современной библиотеки // Вестник Харьковской государственной академии культуры. 2010. Вып. 30. С. 136-143. На укр. яз.

10. Мухамедьяров Н. Н. Коммуникационная среда здорового образа жизни: библиотековедческий аспект // Вестник Харьковской государственной академии культуры. 2012. Вып. 35. С. 110-117. На укр. яз.

11. Мухамедьяров Н. Н. Библиотека в социально-коммуникационной системе формирования здорового образа жизни. Харьков : С. А. М., 2011. 224 c.

12. Мухамедьяров Н. Н. Библиотечная валеология как комплексная научная дисциплина: проблемы институализации // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали наук. конф. молодих вчених, 24-25 квітня 2007 р. Харьков, 2007. С. 241-242.

13. Мухамедьяров Н. Н. О соотношении понятий «библиотерапия» и «библиотечная валеология» // Документоведение. Библиотековедение. Информационная деятельность: проблемы науки, образования, практики : материалы V междунар. науч.-практ. конф., Киев, 20-22 трав. 2008. Киев, 2008. С. 40-41. На укр. яз.

14. Поперечная Л. Мечты Золушки, или Новый функционал школьной библиотеки // Школьный библиотечно-информационный центр. 2013. № 4. С. 5-14. На укр. яз.

15. Присакарь В. В. Проблема сохранения и укрепления здоровья школьников в структуре национального воспитания в Украине // Вестник Каменец-Подольского национального университета им. И. Огиенко. Серия: Физическое воспитание, спорт и здоровье человека. Каменец-Подольский, 2010. Вып. 3. С. 52-58. На укр. яз.

16. Об утверждении городской программы «Образование. Тернополь. 2012-2016». URL: http://uchika.in.ua/pro-zatverdjennya-misekoyi-programi-osvita-ternopile-2012-2016. html (дата обращения: 14.04.2017). На укр. яз.

17. Савич Л. Е. Библиотечная валеология - нужна ли новая научная дисциплина? // Библиотечное дело - 2001: Российские библиотеки в мировом информационном и интеллектуальном пространстве : тез. докл. Шестой междунар. науч. конф. (Москва, 26-27 апр. 2001 г.). 2001. Ч. 2. С. 346-347.

18. Савич Л. Е. Библиотечно-информационная деятельность в контексте формирования социального здоровья: теоретико-методологические основы : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Казань, 2013. 43 с.

19. Савич Л. Е. Здоровье библиотечного специалиста: проблема нуждается в исследовании // Библиосфера. 2011. № 2. С. 85-90.

20. Савич Л. Е. О библиотечной педагогике здоровья // Библиотековедение. 2011. № 3. С. 28-33.

21. Савич Л. Е. Социальное здоровье в проблемном поле библиотечной валеологии // Документознавство. Бiблiотекознавство. Iнформацiйна дiяльнiсть: проблеми науки, освiти, практики: матеріали VII Мiжнар. наук.-практ. конф. Київ, 25-27 травня 2010 р. Киев, 2010. С. 55-56.

22. Самохлиб И. В. Методическое обеспечение деятельности школьных библиотек в контексте информатизации: проблемы и находки // Школьный библиотечно-информационный центр. 2012. № 5. С. 29-38. На укр. яз.

23. Сливка Л. Теоретико-методические аспекты преподавания валеологии и основ безопасности жизнедеятельности в начальной школе. Ивано-Франковск : НАИР, 2012. 204 с. На укр. яз.

24. Соколов В. Библиотечная валеология: на пути становления нового направления библиотековедческих исследований и информационно-библиотечной деятельности // Библиотечный форум: история, теория и практика. 2017. № 2. С. 2-11. На укр. яз.

25. Яровая Т. Формирование информационной культуры учащихся как главная составляющая работы школьной библиотеки в условиях реформирования современного образования. URL: http://sasl.at.ua/publ/13-1-0-91 (дата обращения: 10.05.2017). На укр. яз.


Review

For citations:


Sokolov V.Y. Valeological support of library-information activities in school libraries. Bibliosphere. 2017;(4):71-78. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-4-71-78

Views: 376


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)