Preview

Bibliosphere

Advanced search

Balanced scorecard as a tool for managing information and library activities: some approaches to implementation

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-2-101-104

Abstract

Today, effective quality management is a factor in organizing the institution ensuring its market success in a competitive information and library market. New approaches appeared to increase the organization effectiveness. The introduction of a Balanced Scorecard (BS) is an approach that based on a causal relationship between strategic objectives reflecting their parameters and the factors for obtaining the planned results. The BS provides a new approach to the strategic management of institutions of any size, different spheres of ownership and activities. Analysis of BS implementation in an organization with an existing quality management system (QMS) allows asserting them should be used as complementary approaches. Based on the results of this study, the specialists of the Republican Medical Library and Information Center (RMLIC) of the Ministry of Health of the Republic of Tatarstan carried out preparatory work to implement their own system. We started with customer demands satisfaction by products and services, monitoring and measuring this satisfaction. The main argument for making this decision is that the information obtained after monitoring and measuring customer satisfaction will serve as the basis to determine the strategic reference points (mission, values, vision) of the library and information center. Satisfaction indirect indicators have been taken into account; a method of brainstorming is used to systematize the judgments on the quality of provided products and services: library, bibliographic, information services and information-library products to health professionals (selective dissemination of information, differentiated servicing of managers), information and legal services. The results obtained and the conclusions drawn will be used to improve the quality management system of RMLIC and the activities of the Center as a whole. They should be applied in other libraries implementing a quality management system

About the Authors

Yu. N. Dresher
Republican Medical Library Information Centre
Russian Federation


E. A. Kosolapova
Republican Medical Library Information Centre
Russian Federation


T. I. Klyuchenko
Republican Medical Library Information Centre
Russian Federation


References

1. ГОСТ Р ИСО 9000-2015. Система менеджмента качества. Основные положения и словарь. Москва : Стандартинформ, 2015. 48 с.

2. Андросенко Н. В. Интеграция сбалансированной системы показателей и методологии всеобщего управления качеством // Экономика качества. 2012. № 1. С. 6.

3. Ахмадова Ю. А., Галимова Е. Г. Менеджмент качества и библиотека : учеб.-практ. пособие. Москва : Либерия : Бибинформ, 2007. 88 с.

4. Дрешер Ю. Н., Квашнина Е. А. Модели сбалансированной системы показателей: достоинства и недостатки // Внедрение системы менеджмента качества в деятельность библиотек - главное условие достижения устойчивых конкурентных преимуществ. Казань, 2016. С. 159-174.

5. Дрешер Ю. Н., Квашнина Е. А., Медведев В. М. Обоснованность измерения индекса удовлетворенности потребителей информационно-библиотечной услугой // Внедрение системы менеджмента качества в деятельность библиотек - главное условие достижения устойчивых конкурентных преимуществ. Казань, 2016. С. 110-147.

6. Дубровина Л. А. Минимум управления, максимум управляемости. Руководителям библиотек о всеобщем управлении на основе качества. Москва : Фаир-Гранд, 2004. 398 с.

7. Каплан Р., Нортон Д. Сбалансированная система показателей. От стратегии к действию : пер. с англ. 2-е изд., испр. и доп. - Москва : ЗАО «Олимп-Бизнес», 2006. 320 с.

8. Квашнина Е. А. Система менеджмента качества - движущая сила развития библиотек // Внедрение менеджмента качества в деятельность библиотек - главноеусловие достижения устойчивых конкурентных преимуществ. Казань, 2016. С. 30-58.

9. Публичные библиотеки в век цифровой информации. Проект рекомендаций Европейской комиссии PULMAN-XT. Extending the European research network for publik libraries museums and archives : пер. с англ. / Минкультуры России, Арх. отдела б-к. Москва, 2004.

10. Суббетто А. И. Политика качества, в том числе политика образования как база решения проблем выхода из кризиса и устойчивого развития России в XXI веке // Политика качества образования и проблема квалиметрического мониторинга в сфере образования : науч. докл. Москва, 1998. С. 24.

11. Фридаг Х. Р., Шмидт В. Сбалансированная система показателей : пер. с нем. Москва : Омега-Л, 2006. 144 с.


Review

For citations:


Dresher Yu.N., Kosolapova E.A., Klyuchenko T.I. Balanced scorecard as a tool for managing information and library activities: some approaches to implementation. Bibliosphere. 2018;(2):101-104. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-2-101-104

Views: 445


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)