Preview

Bibliosphere

Advanced search

The problems to access state services for blind and visually impaired persons and the libraries role in their solution

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-3-36-43

Abstract

Access to public services, both online and in situ (through multifunctional public service centers) is a key element in developing e-government and provision of equal opportunities for all groups of citizens. Saint Petersburg State Library for the Blind and Visually Impaired Persons in cooperation with the Saint Petersburg Regional Organization of the All-Russian Society of the Blind carried on a research to determine the target audience needs to assess the state and identify problems of access to public services for people with visual impairments. The study main objective was to evaluate principles and methods of obtaining public services by people with visual problems, reveal main problems in obtaining services and determine ways to solve them. The results obtained during the research show both a high degree of demand in public services for the target audience and a number of problems in obtaining them both online and in multifunctional service centers. In this regard, the library can take over consultative functions to provide comprehensive professional information support to its users in the area of public services.

About the Authors

S. S. Battalova
Saint-Petersburg State Library for the Blind and Visually Impaired
Russian Federation


M. S. Petrova
Saint-Petersburg State Library for the Blind and Visually Impaired
Russian Federation


References

1. Аджубей Р. В. Оценка эффективности предоставления государственных и муниципальных услуг населению // Молодой ученый. 2017. № 1. С. 135-140.

2. Балюков А. С. Электронное правительство и гражданская активность. Исследование спроса и предложения // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Компьютерные технологии, управление, радиоэлектроника». 2014. Т. 14, № 3. С. 39-46.

3. Бойков В. Э., Добролюбова Е. И., Зыбуновская Н. В., Покида А. Н., Южаков В. Н. Результаты исследования общей удовлетворённости граждан качеством государственных и муниципальных услуг // Социология власти. 2012. № 1. С. 40-65.

4. Гришанова Е. М., Антипов А. А. Проблемы оказания услуг в рамках электронного правительства // T-Comm: Телекоммуникации и транспорт. 2015. Т. 9, № 7. С. 84-88.

5. Гусева Е. Г., Орлова А. В. Опыт общественной оценки качества государственных и социальных услуг в Санкт-Петербурге. Санкт-Петербург : ЦРНО, 2014. 79 с.

6. Демушина О. Н. Электронное участие граждан как форма взаимодействия власти и общества // Карельский научный журнал. 2015. № 1. С.114-117.

7. Малик Е. Н. Проблемы и перспективы оптимизации предоставления государственных и муниципальных услуг населению на базе МФЦ // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2014. Т. 20. С. 151-155. URL: http:// e-koncept.ru/2014/54290.htm (дата обращения: 10.12.2017).

8. Наумов В.Н., Кучеренко Д. В. Предоставление государственных и муниципальных услуг гражданам Санкт-Петербурга сетью многофункциональных центров // Управленческое консультирование. 2015. № 5. С. 18-28.

9. Об утверждении Концепции развития механизмов предоставления государственных и муниципальных услуг в электронном виде : распоряжение Правительства РФ от 25 дек. 2013 г. № 2516-р // Собрание законодательства Российской Федерации. 2014. № 2, ч. 2. Ст. 155.

10. Трегубова В. М., Куржунова Л. В., Рязанова Е. Л., Мхран Кхвашки. Современные технологии в предоставлении государственных услуг // Социально-экономические явления и процессы. 2016. Т. 11, № 2. С. 47-52.

11. Шулакова А. А. Значение государственных услуг в реализации основных прав человека // Вопросы управления. 2014. № 3. С. 38-45.

12. Bournaris T., Manos B., Moulogianni C., Kiomourtzi F., Tandini M. Measuring users satisfaction of an e-Government portal // Procedia Technology. 2013. № 8. P. 371-377.

13. Raudah D., Akilah A. User's satisfaction on e-government services: an integrated model // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 164. P. 575-582. DOI: 10.1016/ j.sbspro.2014.11.148.

14. Sharma S. K. Adoption of e-government services: the role of service quality dimensions and demographic variables // Transforming Government: People, Process and Policy. 2015. Vol. 9, iss. 2. P. 207-222.


Review

For citations:


Battalova S.S., Petrova M.S. The problems to access state services for blind and visually impaired persons and the libraries role in their solution. Bibliosphere. 2018;(3):36-43. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-3-36-43

Views: 452


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)