Preview

Bibliosphere

Advanced search

Website users’ segmentation to promote library resources and services

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-3-59-67

Abstract

The article is devoted to the review of the effectiveness main indicators to promote library resources and services related to the intended target audience evidently for the State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (SPSTL SB RAS) website. To consider a number of indicators for creating a simplified EMO (electronic marketing orientation) model of an organization, the authors attempt to track the ratio of users belonging to the intended target audience, with the overall activity of Russian users.

About the Authors

A. E. Rykhtorova
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


O. M. Udartseva
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Кошик А. Веб-аналитика 2.0 на практике: тонкости и лучшие методики : пер. с англ. Москва [и др.] : Диалектика : Вильямс, 2017. 526 с.

2. Мышляев В. С. iМаркетинг: работаем по системе. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2016. 222 с.

3. Обухов О. В., Корнилов Г. А. Методология оценки эффективности маркетинговой деятельности в интернет-ориентированной среде: е-маркетинговая ориентация компаний. Екатеринбург ; Санкт-Петербург, 2016. 193 с.

4. Редькина Н. С. Сайты библиотек сквозь призму веб-аналитики // Научно-техническая информация. Серия 2. 2018. № 4. С. 24-29.

5. Рыхторова А. Е. Поведение как ценность в контексте сегментации библиотечно-информационных пользователей // Человек. Индивид. Личность. Деятельность субъекта в информационном пространстве : материалы VI Всерос. науч.-практ. конф. Тюмень, 2018. С. 168-173.

6. Труд и занятость в Новосибирской области, 2011-2016 : стат. сб. (по каталогу 1.18). Новосибирск, 2017. 80 с.

7. Ударцева О. М., Рыхторова А. Е. Использование инструментов веб-аналитики в оценке эффективности способов продвижения библиотечных ресурсов // Библиосфера. 2018. № 2. С. 93-99.

8. Johannsen C. G. Understanding users: from man-made typologies to computer-generated clusters // New Library World. 2014. Vol. 115, № 9/10. P. 412-425.

9. Gordon R., Butler K., Magee C., Waitt G., Cooper P. Using value theory for segmentation in social marketing // World social marketing conference. Sydney, 2015. P. 26-29.

10. Lourdes T. D.,Sagun K. K. A. Increasing awareness and use of the library's resources and facilities through relationship marketing strategies // Library Management. 2012. Vol. 33, № 4/5. P. 292-296.

11. Pors N. O. Burning platforms and melting icebergs // Performance Measurement and Metrics. 2010. Vol. 11, № 1. P. 9-24.

12. Chang P.-L., Hsieh P.-N. Customer involvement with services in public libraries // Library Review.1996. Vol. 45, № 8. P. 17-24.

13. Pandey S. Marketing of information products and services in library and information centers: a conceptual framework // Library Waves. 2016. Vol. 2, № 1. P. 60-67.

14. Lai Yu., Zeng J. Analysis of customer churn behavior in digital libraries // Program: electronic library and information systems. 2014. Vol. 48, № 4. P. 370-382.

15. YiZh. Effective techniques for the segmentation of academic library users // Library Management. 2016. Vol. 37, №8/9. P. 454-464.


Review

For citations:


Rykhtorova A.E., Udartseva O.M. Website users’ segmentation to promote library resources and services. Bibliosphere. 2018;(3):59-67. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-3-59-67

Views: 649


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)