Preview

Bibliosphere

Advanced search

Applying Google Trends web-analytic tools in socio-humanitarian and library studies

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-4-3-9

Abstract

The article «Application of Google Trends web-analytic tools in socio-humanitarian and library studies» examines the problems of using web-statistical tools by foreign and domestic experts in the field of library and social sciences. The article is divided into five parts. The first one sets the objective and main tasks of the work, gives a general description of both Google services as a whole, and the chosen research method, discusses the history of its creation and implementation. The second part analyzes the appeal to this method by experts of the International Library Association, demonstrates this method at the IBA session in Kuala Lumpur in 2018. The third part demonstrates the method use in modern socio-humanitarian studies presented in the international full-text Springer Databases Link, Oxford University Press and Sage. The paper considers the works of German and Russian authors actively using this method in library studies. The fourth part describes the capabilities and limitations of the Google Trends toolkit compared to Yandex-Wordstat, its Russian counterpart. The fifth part presents the main conclusions and substantiates the significance of this method for sociological research, sets out prospects for the further use of the Google Trends service to solve current library problems.

About the Author

S. V. Sokolov
Institute of Scientific Information on Social Sciences
Russian Federation


References

1. Богданова С. Ю., Кутушева Н. С., Шайхумова В. Р., Фазлетдинова З. И. Анализ маркетинговой информации на основе инструментария публичного web-приложения Google Trends // Управление экономическими системами : электрон. науч. журн. 2017. № 4. С. 1-9. URL: https://cyberleninka. ru/article/v/analiz-marketingovoy-informatsii-na-osnove-inst rumentariya-publichnogo-web-prilozheniya-google-trends (дата обращения 04.10.2018).

2. Борочкин А. А. Использование статистики поисковых запросов в сети интернет для краткосрочного прогнозирования макроэкономических переменных // Деньги и кредит. 2013. № 8. С. 27-32.

3. Загидуллина М. В. Книга в медиасреде: исчезнет ли слово? // Книга: Сибирь - Евразия : тр. I Междунар. науч. конгр. Новосибирск. 2016. Т. 3. С. 4-10.

4. Зиновьева Е. С. Воздействие компаний интернет-индустрии на мировую политику // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 1. С. 43-47.

5. Канн С. К. «Яндекс-метрика» как инструмент библиотечной веб статистики // Вопросы образования и науки: теоретический и методический аспекты : сб. науч. тр. по материалам Междунар. науч.-практ. конф., 2015. С. 60-62.

6. Кириченко Е. В., Сытников Д. А., Петухов А. В., Кацко И. А. Статистика поисковых запросов // Научный журнал КубГАУ : электрон. журн. 2013. № 9. С. 1-13. URL: http://ej.kubagro.ru/2013/09/pdf/75.pdf (дата обращения 04.10.2018).

7. Ключевые проблемы развития коллекций электронных ресурсов : рук. для библиотек. Санкт-Петербург, 2012. 38 с. URL: https://www.ifla.org/files/assets/acquisition-collection-development/publications/Electronic-resource-guide-ru.pdf (дата обращения 04.10.2018).

8. Кулева О. В. Инструменты веб-аналитики в библиотечной практике // Труды ГПНТБ СО РАН. Новосибирск. 2017. Вып. 12. С. 369-381.

9. Морозов А. М., Кадыков В. А., Пельтихина О. В., Аскером А. М., Морозова А. Д. О возможностях определения актуальности темы научного исследования // Синергия наук. 2018. № 19. С. 1018-1024.

10. Редькина Н. С. Google Тrends - динамика интереса к электронным библиотекам в России и в мире // Научные основы и практика реализации цифровых проектов в сфере культуры и образования. Санкт-Петербург, 2016. С. 117-124.

11. Редькина Н. С. Деятельность библиотеки в условиях формирования информационно технологической парадигмы // Книга: Сибирь - Евразия : тр. I Междунар. науч. конгр. Новосибирск, 2016. Т. 3. С. 216-224.

12. Редькина Н. С. Направления развития веб-аналитики // Научно-техническая информация. Серия 2, Информационные процессы и системы. 2017. № 5. С. 5-10.

13. Столяренко А. В., Мельничук А. С. Исследование приоритетных направлений в туризме республики Крым с помощью Google Trends // Таврический научный обозреватель. 2017. № 7. С. 34-39.

14. Шевченко Л. Б. Шесть трендов цифрового маркетинга для библиотек // Научные и технические библиотеки. 2015. № 11. С. 12-19.

15. Электронная библиотека ГПНТБ России. URL: http://ellib. gpntb.ru/ (дата обращения: 04.10.2018).

16. Cahill K. Google tools on the public reference desk // The Reference Librarian. 2007. Vol. 48. P. 67-79.

17. Congress programm // IFLA WLIC 2018. URL: https://www. react-profile.org/upload/KIT/system/uploads/17_IFLA%2020 18_Congress%20Programm.pdf (accessed 04.10.2018).

18. Evelyn L. Curry the reference interview in the Google Age // IFLA WLIC 2016. URL: http://library.ifla.org/1354/1/125-curry-en. pdf (accessed 04.10.2018).

19. Farrell M. Time management // Journal of Library Administration. 2017. Vol. 57, iss. 2. P. 215-222.

20. IFLA strategic plan 2016-2021. Hague, 2017. 8 p. URL: https:// www.ifla.org/files/assets/hq/gb/strategic-plan/2016-2021.pdf (accessed 04.10.2018).

21. IFLA annual report 2017. Hague, 2017. 31 p. URL: https:// www.ifla.org/files/assets/hq/annual-reports/2017.pdf (accessed 04.10.2018).

22. Pulizzi J. The rise of storytelling as the new marketing // Publishing Research Quarterly. 2012. Vol. 28. P. 116-123.

23. Konrad U., Fühles-Ubach S., Seadle M. (eds.) Handbuch Methoden der Bibliotheks- und Informationswissenschaft: Bibliotheks-, Benutzerforschung, Informationsanalyse. Berlin ; Boston : Walter de Gruyter, 2013. URL: https://books.Google. ru/books?id=FXV7rK9xTtEC&pg=PA193&dq=bibliothek+Google+trends&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwjMx877g8DdAhUPt4sKH Tf2D28Q6AEIRzAH#v=onepage&q=bibliothek%20Google%20trends&f=false (accessed 04.10.2018).

24. Koontz C. Using customer data for improved strategic marketing planning and decision making // Management, marketing and promotion of library services based on statistics, analyses and evaluation. München, 2006. P. 107-115.

25. Neuroth H., Lossau N., Rapp A. (Hrsg.) Evolution der Informationsinfrastruktur. Kooperation zwischen Bibliothek und Wissenschaft. Glückstadt : Verlag Werner Hülsbusch, 2013. 368 S.

26. Onyancha O. B. Open research data in Sub-Saharan Africa: a bibliometric study using the Data Citation Index // Publishing Research Quarterly. 2016. Vol. 32. P. 227-246.

27. Oxford University Press. URL: https://academic.oup.com/ journals/search-results?page=1&q=%22google%20trends%22 &SearchSourceType=1 (accessed 04.10.2018).

28. Repanovici A., Landoy A. Tracking and predicting growth of health information using scientometrics methods and Google Trends // IFLA Library. URL: http://library.ifla.org/2178/1/ 219-repanovici-en.pdf (accessed 04.10.2018).

29. SAGE journals. URL: http://journals.sagepub.com (accessed 04.10.2018).

30. Showers B. (ed.). Library analytics and metrics: using data to drive decisions and services facet publishing. London, 2015. 224 p. URL: http://www.facetpublishing.co.uk/title.php?id= 049658#.XAndWOIrnct (accessed 04.10.2018).

31. Springer Link. URL: https://link.springer.com (accessed 04.10.2018).

32. Sühl-Strohmenger W. Digitale Welt und Wissenschaftliche Bibliothek-Informationspraxis im Wandel. Wiesbaden : Harrassowitz Verl., 2008. 294 p. (Bibliotheksarbeit ; Bd 11).


Review

For citations:


Sokolov S.V. Applying Google Trends web-analytic tools in socio-humanitarian and library studies. Bibliosphere. 2018;(4):3-9. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-4-3-9

Views: 1262


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)