Preview

Библиосфера

Расширенный поиск

Цифровое чтение: генеалогия формирования и перспективы его развития в условиях цифровизации общества

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-4-14-21

Полный текст:

Аннотация

По мере роста понимания важности чтения для развития личности и общества в целом проблемы цифрового чтения становятся все более актуальными. Рассматриваемый в статье вопрос связан с недавно возникшей концепцией «цифрового чтения». Цель статьи – дать понимание цифрового чтения и его основных модификаций: статического (чтение с экрана электронного гаджета), чтения гипертекста, чтения в полимедийной культуре, а также понимание того, что отличает цифровое чтение (идеологически, физиологически, технологически) от его традиционных форм. Рассматривается генеалогия чтения, поскольку оно сформировалось в контексте эволюции письменности и появления новых средств массовой информации и информационно-центрированной письменной культуры. Автор уточняет свое определение понятия «цифровое чтение» и приходит к выводу, что оно наиболее активно используется в образовании, которое стремительно дигитализируется. Автор также подчеркивает особую функцию современных библиотек (публичных, детских, библиотек школ и вузов), которые должны играть роль «компетентного взрослого» в оказании помощи пользователю в развитии компетенций цифрового чтения.

Об авторе

Ю. П. Мелентьева
НПО «Издательство “Наука”» РАН
Россия

Мелентьева Юлия Петровна, член-корреспондент РАО, заслуженный работник культуры РФ, доктор педагогических наук, профессор, заведующий отделом чтения НПО «Издательство “Наука” РАН», заместитель председателя ученого совета по проблемам чтения, член секции ИФЛА по грамотности и чтению

Москва



Список литературы

1. Ter Haar Romeny B. M., Binkhuysen F. B., Zuiderveld K. J., Wilmink H., Achterberg A. J., Andriessen J. H. T. H. The digital reading room and clinical evaluation project of the Dutch PACS project in the Utrecht University Hospital (AZU). Informatics for Health and Social Care, 1988, 13 (4), 303–305. DOI: 10.3109/14639238809012094.

2. Askarova V. Ya., Zubanov L. B. The study of children and youth reading in the age of digital reality: relevant research. Vestnik MGUKI, 2018, 5, 93–102. (In Russ.).

3. Bailey G. Bridging the gap between the digital and print reading experience. International Journal of Mobile Human Computer Interaction, 2019, 11 (4), 16–30. DOI: 10.4018/IJMHCI.2019100102.

4. Chen C.-M., Wang J.-Y., Lin Y.-C. A visual interactive reading system based on eye tracking technology to improve digital reading performance. Electronic Library, 2019, 37 (4), 680–702. DOI: https://doi.org/10.1108/EL-03-2019-0059.

5. Sage K., Augustine H., Shand H., Bakner K., Rayne S. Reading from print, computer, and tablet: equivalent learning in the digital age. Education and Information Technologies, 2019, 24 (1), 2477–2502. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-019-09887-2.

6. Xu Y., Yau J. C., Reich S. M. The added challenge of digital reading: exploring young children’s page turning behaviors. IDC2019 : proc. of the 18th ACM Intern. conf. on interaction design a. children. New York, 2019, 432–438. DOI: 10.1145/3311927.3323121.

7. Chen C.-M., Li M.-C., Chen T.-C. A web-based collaborative reading annotation system with gamification mechanisms to improve reading performance. Computers and Education, 2020, 144, 1–17. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103697.

8. Melentieva Yu. P. Obschaya teoriya chteniya [The general theory of reading]. Moscow, Nauka, 2015. 230 p. (In Russ.)

9. Sun Z., Bai L., Peng W. Research on the improvement of digital reading quality. ETCS2010 : proc. of the 2nd Intern. Workshop on education technology a. computer science. Wuhan, 2010, 1, 590–593. DOI: 10.1109/ETCS.2010.236.

10. Gudova M. Yu. Chtenie v epokhu postgramotnosti: kul’turologicheskii analiz : dissertatsiya [Reading in the era of post-literacy: cultural analysis : dissertation]. Ekaterinburg, 2015. 329 p. (In Russ.).

11. Ivanova G. A. Support and development of children’s and youth reading as a priority direction of library pedagogy. Vestnik MGUKI, 2017, 6, 162–167. (In Russ.).

12. Ravinsky D. K. Reading. Literacy. Libraries: what is now discussed in the West. Krizis chteniya: energiya preodoleniya. Moscow, 2013, 53–65. (In Russ.).

13. Rose D., Dalton B. Learning to read in the digital age. Mind, Brain, and Education, 2009, 3 (2), 74–83. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2009.01057.x.

14. Cardoso G. R, Ganito C., Ferreira C. Digital reading: the transformation of reading practices. ELPUB2012 – social shaping of digital publishing: exploring the interplay between culture and technology : proc. of 16th Intern. conf. on electronic publishing. Guimaraes 2012, 1–8.

15. McCoy B. The inhuman future of digital reading. Journal of Electronic Publishing, 2014, 17 (1). URL: https://quod.lib.umich.edu/j/jep/3336451.0017.124/-inhumanfuture-of-digital-reading?rgn=main;view=fulltext (accessed 12/10/2019). DOI: http://dx.doi.org/10.3998/3336451.0017.124.

16. Cordón-García J. A., Gómez-Díaz R., AlonsoArévalo J., Kaplan N. Digital reading: educational gaps and documentary preservation. Information Resources Management, 2014, 27 (3), 1–11. DOI: 10.4018/irmj.2014070101.

17. Avni E., Rotem A. Digital competence: a net of literacies. Handbook of research on technology tools for realworld skill development. Hershey, 2015, 1, 13–41.

18. Peters M. A., Jandric P. Digital reading: from the reflective self to social machine. Review of Contemporary Philosophy, 2016, 15, 153–170.

19. Bulut B., Karasakaloğlu N. Digital reading disposition scale: a study of validity and reliability. Universal Journal of Educational Research, 2018, 6 (4), 613–618. DOI: 10.13189/ujer.2018.060404.

20. Ivanova G. A., Matveeva A. S. (eds.) Aktual’nye problemy detskogo chteniya i podgotovki pedagogov-bibliotekarei : sb. materialov mezhdunar. nauch.-prakt. konf. [Actual problems of children’s reading and training of teachers-librarians : proc. of the intern. sci.-practic. conf.]. Moscow, MGUKI, 2013. 167 с. (In Russ.).

21. Melent’eva Yu. P. Digital reading as a technology of training and education. Bibliographiya i knigovedenie, 2018, 5, 47–51. (In Russ.).

22. Sun C., Zhang J. Influence of the user experience in switching speed of the digital reading interface. Advances in Intelligent Systems and Computing, 2020, 972, 628–636.

23. Carr N. The shallows: what the internet is doing to our brain. London, 2010. 276 p.

24. Kondakov A. Tsifrovoe obrazovanie dlya tsifrovoi ekonomiki [Digital educational for the digital economy]. 2018. URL: https://multiurok.ru/files/tsifrovoeobrazovanie-dlia-tsifrovoi-ekonomiki.html (accessed 12.10.2019). (In Russ.).

25. Loh C. E., Sun B. “I’d still prefer to read the hard copy”: adolescents’ print and digital reading habits. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 2019, 62 (6), 663–672. DOI: 10.1002/jaal.904.

26. Mitrovich-Marich Ya. Grapheme and pixel: the culture of reading in the digital age. Stephanos, 2018, 1, 18–29. (In Russ.). DOI: 10.24249/2309-9917-2018-27-1-18-29.

27. Dantas T. R. The importance of training for the promotion and development of digital reading literacy: the case of the ‘territorio ebook. TEEM 2014 ; proc. of 2nd Intern. conf. on technol. ecosystems for enhancing multiculturality. New York, 2014, 531–535. DOI: 10.1145/2669711.2669951.

28. Keskin H. K., Baştuǧ M., Atmaca T. Factors directing students to academic digital reading. Egitim ve Bilim, 2016, 41 (188), 117–129. DOI: 10.15390/EB.2016.6655.


Для цитирования:


Мелентьева Ю.П. Цифровое чтение: генеалогия формирования и перспективы его развития в условиях цифровизации общества. Библиосфера. 2019;(4):14-21. https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-4-14-21

For citation:


Melentieva Yu.P. Digital reading: genealogy of formation and prospects for its development in a digitalized society. Bibliosphere. 2019;(4):14-21. https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-4-14-21

Просмотров: 483


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)