Preview

Bibliosphere

Advanced search

Communicative model of «business reading»

Abstract

The communicative model of «business reading» is presented. Reader's communication is considered as process of transferring and perception of knowledge on the basis of the U. Shramm and C. Osgud’s circular model of communication. Elements of the communicative model (the communicator 1 – coding process – message – channel – the communicator 2 – a decoding process – feed-back) and their specificity in scientific sphere are considered in detail.

About the Author

M. A. Shabanova
Российская государственная детская библиотека
Russian Federation


References

1. Валеева Н. Г. Жанрово-стилистическая характеристика научных текстов // Введение в переводоведение. – М., 2006. – URL: http://www.trpub.ru/valeeva-har-text.html (дата обращения: 15.02.2011).

2. Васильева В. В. Интерпретация как взаимодействие человека и текста. – URL: http://psujourn.narod.ru/ lib/vasilyeva3.htm (дата обращения: 18.02.2011).

3. Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Проблемы семиосоциопсихологии. – М. : Наука, 1984. – 268 с.

4. Езова С. А. Библиотечное общение как феномен исследования. – М. : Либерия-Бибинформ, 2007. – 160 с.

5. Каменская О. Л. Текст и коммуникация. – М. : Высш. школа, 1990. – 151 с.

6. Прайс де Солла Д. Д. Тенденции в развитии научной коммуникации – прошлое, настоящее будущее // Коммуникации в современной науке. – М. : Прогресс, 1976. – 438 с.

7. Стефановская Н. А. Экзистенциально-коммуникативные основы чтения: теория, методология и методика социологического исследования : дис.. д-ра социол. наук. – Тамбов, 2009. – 363 с.

8. Цветкова И. В. Философский текст и философская культура в их динамически детерминированной взаимосвязи (Герменевтический аспект) : дис.. д-ра филос. наук. – Екатеринбург, 2004. – 265 с.


Review

For citations:


Shabanova M.A. Communicative model of «business reading». Bibliosphere. 2013;(1):57-60. (In Russ.)

Views: 334


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)