Preview

Bibliosphere

Advanced search

Children reading of fiction in Siberian and Far Eastern libraries (late XX - early XXI centuries)

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2016-3-31-36

Abstract

The article first gives a general view of children reading of fiction in Siberia and the Far East. The relevance of studying children reading is determined by its great social and pedagogical potential. The study objectives are: 1) to identify popular children genres of literature; 2) to recreate the repertoire of favorite authors and their works; 3) to compare the range of reading of Siberian and Far Eastern young people with the reading of their age mates from other regions of the country; 4) to identify main factors forming readers demand of the younger generation. The study has shown that fairy tales, fantasy, detectives, adventures, historic and love stories are the most popular among children. National and foreign writers of the XIX - early XXI centuries are called among the children's favorite authors: A. Barto, M. Bulgakov, A. Volkov, A. Green, A. Dumas, A. Ishimova, A. Lindgren, S. Marshak, A. Milne, N. Nosov, A. Pushkin, M. Reed, M. Twain, L. Charskaya, E. Uspensky and many others. The comparison was made between reading literature by children from Transurals and the European part of Russia. Similarity in the repertoire of reading, favorite genres and authors is proved. Selection of literary works is determined by children personal interests and the curriculum content. Therefore, reading fiction is both leisure and business. Reading fiction on the pupils’ personal choice is usually considered as leisure. Reading literature for educational purposes is related to business. The article pays attention to the difficulty of separating leisure reading from business one when it concerns reading fiction by students. Growing readers’ interest in picturized literary works is marked. This article was written on a wide range of sources and research literature.

About the Author

Y. V. Timofeeva
Государственная публичная научно-техническая библиотека Сибирского отделения Российской академии наук
Russian Federation


References

1. Аскарова В., Сафонова Н. Подросток и взрослые: трудный диалог по поводу книги // Библиотека. 2007. № 1. С. 34-36.

2. Белов В. А., Громова В. В. Современные читательские предпочтения подростков и юношества // Библиосфера. 2014. № 1. С. 31-37.

3. Добрынина Н. Е. Четырнадцатилетние книгочеи // Школьная библиотека. 2006. № 9/10. С. 91-96.

4. Ежегодный доклад о деятельности государственных и муниципальных библиотек Кемеровской области: год 2004. URL: http://www.kemrsl.ru/documents/Otchet_2004. pdf (дата обращения: 10.09.2014).

5. Ежегодный доклад о деятельности муниципальных библиотек Кемеровской области: год 1999. URL: http:// www.kemrsl.ru/documents/Otchet_1999.pdf (дата обращения: 10.09.2014).

6. Елизарова Н. В. Влияние экранизации произведения на формирование читательского спроса // Чтение в XXI в.: традиции и тенденции : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2014. С. 44-49.

7. Иванова А. Н. Создание среды развития детей через чтение: опыт и проблемы на пути достижения культурной компетенции // Вестник Национальной библиотеки Республики Саха (Якутия). 2006. № 1. С. 3-12.

8. Каранова В. В. Психологические особенности читательских интересов подростков Магадана // Книжная культура Магаданской области: история, проблемы, перспективы : материалы Первой межрегион. науч.-практ. конф. Магадан, 2003. С. 213-216.

9. Карепина Т. В. Современные читательские предпочтения детей 7-9 лет. Тенденция изменения структуры читательского спроса // Библиотеки - центры чтения : материалы обл. науч.-практ. конф. Южно-Сахалинск, 2009. С. 72-76.

10. Манухина Н. Н. Что читают наши дети? (по материалам социологического исследования Южно-Сахалинской центральной детской библиотеки) // Библиотеки - центры чтения : материалы обл. науч.-практ. конф. Южно-Сахалинск, 2009. С. 59-63.

11. Мелентьева Ю. П. Что показал опрос // Библиополе. 2007. № 12. С. 13-15.

12. Олзоева Г. К. Современный читатель-подросток // Библиопанорама. 2009. № 1. С. 75-82.

13. Основные итоги 2008 г. Новосибирской областной детской библиотеки им. А. М. Горького. URL: http://www. maxlib.ru/lib.php?item=312 (дата обращения: 05.09.2014).

14. Отчет о работе Новосибирской областной детской библиотеки им. А. М. Горького в 2011 г. URL: http://www. maxlib.ru/lib.php?item=312 (дата обращения: 05.09.2014).

15. Отчет о работе Новосибирской областной детской библиотеки им. А. М. Горького в 2012 г. URL: http://www. maxlib.ru/lib.php?item=312 (дата обращения: 05.09.2014).

16. Рудик Е. Л. «Что и как мы читаем сегодня: вызовы XXI века». Результаты чтения школьников // Человек читающий: Homo legens-6 Москва, 2013. С. 32-47.

17. Собкин В. С. Динамика изменения чтения в подростковой субкультуре // Школьная библиотека. 2007. № 9/10. С. 68-80.

18. Чарыкина Л. А. Все начинается с детства. О работе детских библиотек Кузбасса // Библиотечная жизнь Кузбасса. 1997. Вып. 4. С. 3-9.

19. Чудинова В. П. Чтение детей и подростков в России: проблемы и перспективы // Школьная библиотека. 2003. № 10. С. 46-53.

20. Чудинова В. П. Чтение, любимые книги и «литературные герои» московских подростков // Актуальные проблемы детского чтения и подготовки педагогов-библиотекарей : материалы Междунар. науч.-практ. конф. Москва, 2013. С. 67-83.


Review

For citations:


Timofeeva Y.V. Children reading of fiction in Siberian and Far Eastern libraries (late XX - early XXI centuries). Bibliosphere. 2016;(3):31-36. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2016-3-31-36

Views: 511


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)