Preview

Bibliosphere

Advanced search

Network projects as a tool to develop pupils’ reading activity

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2016-3-46-51

Abstract

The problem of school libraries inclusion into the educational process, activities on implementation of the Federal state educational standards, full disclosure of its pedagogical potential is becoming more important. The project technologies can contribute in promoting reading activity. The article objective is to show the possibilities of network project technology of school libraries as a tool to improve pupils’ reading activity based on author’s experiments in 2012-2016. To achieve this goal the following tasks are solved: features of the project method applied to education and library activities are discussed; resources of network projects in the school libraries practice are analyzed; based on the author's experimental work the possibilities of intensifying readers’ activity and forming readers' competences through the network of library projects in school libraries are studied. The article presents the results of publications analysis on the project library activities, considers the role and place of the network project in library pedagogy as a tool to improve pupils’ reading activity and a resource of non-formal librarians training. The author's experimental work carried out in the framework of the network project activities in school libraries is described.

About the Author

E. V. Kacheva
Центр методического и хозяйственного обеспечения
Russian Federation


References

1. Викторова Т. А. Особенности технологии проектного обучения. URL: http://festival.1september.ru/articles/5567 77/ (дата обращения: 23.08.2013).

2. Выготский Л. С. Педагогическая психология. Москва: Педагогика-Пресс, 1991. 480 с.

3. Галактионова Т. Г. «Педагогика текста: опыт семиотического решения»: приглашение к чтению // Кризис чтения: энергия преодоления. Москва, 2013. С. 129-138.

4. Грек Е. Л. Формирование читательской активности младших школьников в условиях реализации ФГОС. URL: http://goo.gl/y03Jhh (дата обращения: 26.09.2014).

5. Дорохина С. В. Интернет-руководство чтением молодёжи как средство развития и поддержки чтения в информационном обществе : дис. … канд. пед. наук. Москва, 2014. 196 c.

6. Жесткова И. П. Проектная деятельность в библиотеке. URL: http://goo.gl/Jm7oKu (дата обращения: 05.01.2016).

7. Клюева Н. В. Принципы гуманизации педагогического взаимодействия. URL: http://goo.gl/puMmX5 (дата обращения: 30.12.2013).

8. Лисицкий А. Библиотечный проект и его успешная реализация в школьной и детской библиотеке: школа библиотечного лидерства // Библиотека в школе. 2007. № 24. С. 34-41.

9. Лотман Ю. М. Куклы в системе культуры // Избран-ные статьи : в 3 т. Таллинн : Александра, 1992. Т. 1. С. 377-380.

10. Матвеева И. Ю. Читать подано! Социальные сети в поддержку и продвижению чтению // Вестник Челябинской государственно академии культуры и искусства. 2010. № 3. С. 25-31.

11. Пантюхова Т. В. Читательская культура в обществе коммуникаций // Библиотековедение. 2008. № 3. С. 61-64.

12. Сметанникова Н. Н. Ведущие зарубежные теории чтения XX века и их воплощение в методологии и методиках обучения // Чтение. XXI век. Москва, 2015. С. 9-54.

13. Тихомирова И. И. Педагогическая деятельность школьного библиотекаря. Москва : РШБА, 2014. 342 с.

14. Хуторский А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2004. № 4. С. 60.

15. Ястребцева Е. Н. Проекты, которые обучают: формирование медийно-информационной грамотности школьников через библиотечные сетевые обучающие проекты. URL: https://goo.gl/Oa0NPX (дата обращения: 18.05.2016).

16. Hay L., Todd R. J. Report of the school libraries 21C online discussion, commissioned by School Libraries and Information Literacy Unit, Curriculum K-12 Directorate. URL: http://goo.gl/8Fk6y1 (accessed 05.01.2016).


Review

For citations:


Kacheva E.V. Network projects as a tool to develop pupils’ reading activity. Bibliosphere. 2016;(3):46-51. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2016-3-46-51

Views: 545


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)