Preview

Bibliosphere

Advanced search

Once again on a research school in the library-information science

Abstract

The article shows changes of the scientific community relation to a research school due to introducing programs to support research schools and their inclusion into the list of criteria for certification of universities and research institutes. A special attention is paid to the library-information sciences. It’s spoken on two centers for studying problems of research schools formation and development in the library-information sciences, which have developed in Novosibirsk and St. Petersburg. The author emphasizes the idea that to characterize research schools it would be important to abandon the understanding of a research school as a team of scientists working in a research unit; not to consider representatives of a research school everybody who has defended thesis under the supervision of this or that scientist; to take the position that a research school is not eternal (some schools appear and collapse, others will emerge). It is noted that to determine the research school existence it’s necessary to develop criteria, which can be mitigated for the library-information scientific cycle compared to generally accepted sciences because of its relative youth, the narrowness of the professional community, etc. Such criteria adopted by the professional community can be the foundation for studying research schools in the library-information science.

About the Author

T. V. Zakharchuk
Санкт-Петербургский государственный институт культуры
Russian Federation


References

1. Александров Д. А. Научные школы как социальные сети // Академические научные школы Санкт-Петербурга. К 275-летию Академии наук. - СПб., 1998. - С. 11-18.

2. Бахтина Е. В. Территориальные и пространственные границы научно-педагогической школы // Теория и практика общественного развития. - 2013. - № 12. - С. 279-281.

3. Воверене О. И., Вилкина О. П., Рингайтите Д. А. Идентификация научных школ в библиотековедении, библиографоведении и информатике // Научные и технические библиотеки СССР. - 1989. - № 2. - С. 11-18.

4. Гейденко П. П. Эволюция понятия науки. Становление и развитие первых научных программ. - М. : Наука, 1980. - 567 с.

5. Дежина И. Г., Киселева В. В. Тенденции развития научных школ в современной России. - М. : ИЭПП, 2009. - 164 с.

6. Залгаллер В. А. Об этапах развития научной школы // Академические научные школы Санкт-Петербурга. К 275-летию Академии наук. - СПб., 1998. - С. 90-91.

7. Захарчук Т. В. Научные школы в библиографоведении: проблемы формирования и идентификации. - СПб. : Изд-во СПбГУКИ, 2013. - 240 с.

8. К вопросу о научных школах в библиотековедении / А. Н. Ванеев [и др.] // Библиосфера. - 2014. - № 4. - С. 3-12.

9. Кожевникова Л. А. Библиотековедческие научные школы: методы анализа и диагностики // Библиосфера. - 2014. - № 1. - С. 22-25.

10. Кожевникова Л. А. Научные школы в библиотековедении и библиографоведении как фактор прогресса российского библиотечного сообщества (подходы, методы, модели) // Гуманитарные науки Сибири. - 2013. - № 3. - С. 70-75.

11. Кушнаренко Н. Н., Соляник А. А. Научные школы книговедческого и библиотечно-информационного профиля: признаки идентификации // Научные и технические библиотеки. - 2011. - № 12. - C. 45-54.

12. Макеева О. В. Научные школы в области библиотековедения, библиографоведения и книговедения: к изучению вопроса // Библиотековедение. - 2014. - № 3. - С. 23-29.

13. Мягков Г. П. О специфике научной школы в системе гуманитарного знания // Гуманитарное знание в системах политики и культуры. - Казань, 2000. - С. 114-118.

14. Окон Е. Б. Нужна ли научная школа в эпоху перемен? - URL: http://mncipi.narod.ru/n034.htm (дата обращения: 05.12.2014).

15. Орлов В. В. Научные школы кафедры библиотековедения и теории чтения библиотечно-информационного факультета СПбГУКИ // Библиотечное дело - 2013 : материалы XVIII междунар. науч. конф. (Москва, 24-25 апр. 2013 г.). - М., 2013. - Ч. 1. - С. 79-82.

16. Столяров Ю. Н. Юбилейное заседание общетеоретической секции // Научные и технические библиотеки. - 2012. - № 1. - С. 5-14.

17. Шабалина М. В. Книговедение: опыт региональных изысканий : учеб.-метод. пособие. - М. : Либерея-Бибинформ, 2006. -160 с.

18. Ярошевский М. Г. Логика развития науки и научная школа // Школы в науке. - М., 1977. - С. 7-96.


Review

For citations:


Zakharchuk T.V. Once again on a research school in the library-information science. Bibliosphere. 2015;(2):22-27. (In Russ.)

Views: 254


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)