Preview

Bibliosphere

Advanced search

The text culture under conditions of modern information civilization

Abstract

The article presents a brief history of «clip culture» and «clip-thinking» or mosaic thinking concepts. Main theoretical and practical problems caused by spreading clip-thinking in education and culture are announced and analyzed. The risks for the future text culture due to the clip culture influence are shown

About the Authors

R. I. Mamina
Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ»
Russian Federation


L. S. Moskovchuk
Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ»
Russian Federation


References

1. Гиренок Ф. И. Клиповое мышление // Литературная газета. - 2014. - № 49.

2. Докука С. В. Клиповое мышление как феномен информационного общества // Общественные науки и современность. - 2013. - № 2. - С. 169-176.

3. Ромашина Е. Ю., Тетерин И. И. Развитие мышления подростков в условиях современного информационного пространства: пилотное исследование // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 2. - URL: http://www.science-education.ru/116-12749 (дата обращения: 12.05.2015).

4. Семеновских Т. В. Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде // Науковедение : интернет-журн. - 2014. - № 5. - URL: http:// naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf (дата обращения: 12.05.2015).

5. Симбирцева Н. А. Визуальное в современной культуре: к вопросу о визуальной грамотности // Политическая лингвистика. - 2013. - № 4(46). - С. 230-233.

6. Фрумкин К. Г. Глобальные изменения в мышлении и судьба текстовой культуры // Ineternum. - 2010. - № 1. - С. 26-36.

7. Шеметова Т. Н. Клиповое интернет-сознание как тип пралогичного мышления // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. - 2013. - № 4 (2). - С. 254-259.


Review

For citations:


Mamina R.I., Moskovchuk L.S. The text culture under conditions of modern information civilization. Bibliosphere. 2015;(4):3-8. (In Russ.)

Views: 318


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)