Preview

Bibliosphere

Advanced search

Activity self-assessment as a basis for the library effective management

Abstract

The article considers a technique of library management based on organizational self-assessment, presents advantages as an effective method of self-improvement. Self-assessment is a comprehensive and systematic analysis of the organization compared to the selected model and gives a general idea of the control system effectiveness. It can also help to identify opportunities for improvement, set priorities and develop action plans to achieve sustainable success. As one of the most common self-assessment model it was considered All-Russian contest «100 best goods of Russia». The analysis of the competition questionnaires main headings have been carried on, and a model of self-tender evaluation criteria has been presented, which evaluating criteria are indicators of competitiveness and identification services. The author studied Novosibirsk State Regional Scientific Library activities to provide services of users information-library servicing based on automated technologies in frames of compliance the competition model criteria. The library participation in the competition helped to assess a level of users, employees, suppliers, promoters’ satisfaction, and based on it to identify priority areas for activity improvement. The results of the library contribution to the Contest allowed the authors to conclude that the diagnostic self-assessment can and should be an integral part of an annual cycle of planning, both strategic and operational.

About the Authors

O. E. Smirnova
Новосибирская государственная областная научная библиотека
Russian Federation


S. A. Tarasova
Новосибирская государственная областная научная библиотека
Russian Federation


Z. M. Saenko
Новосибирская государственная областная научная библиотека
Russian Federation


References

1. Граб В. П. Методы проведения самооценки и оценки результативности систем менеджмента качества предприятий (СМК) // Труды международного симпозиума «Надежность и качество». - М., 2011. - Т. 2. - С. 8-12.

2. Гришина И. В., Волков В. Н. Самооценка общеобразовательного учреждения по критериям модели Total Quality Management как новый ресурс управления // Все для администратора школы. - 2012. - № 1. - С. 7-15.

3. Дементьева И. Н. Опыт применения индексного метода в социологических исследованиях // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. - 2014. - № 4. - С. 15-23.

4. Маслов Д. В., Вылгина Ю. M. Модель CAF: европейский подход к улучшению качества государственного и муниципального управления // Менеджмент сегодня. - 2010. - № 4. - С. 242-253.

5. Смирнова О. Е., Саенко З. М. Менеджмент качества в деятельности библиотек Новосибирской области // Библиотеки Новосибирской области в 2014 году: обзор деятельности. - Новосибирск, 2015. - С. 81-85.

6. Саенко З. М., Смирнова О. Е. Мониторинг и измерение в системе менеджмента качества библиотеки // Менеджмент качества в сфере культуры. Опыт. Проблемы. Решения : межрег. науч.-практ. конф.: материалы. - Новосибирск, 2013. - С. 139-144.

7. Положение о Программе «100 лучших товаров России»// Программа «100 лучших товаров России». - URL: http://www.100best.ru/content/costav-paketa-osnovnyh-organizacionnyh-i-metodicheskih-dokumentov (дата обращения: 11.06.2015).

8. Maslov D. V. Measuring quality of management system through application of the common assessment framework (CAF model) // Международные научные исследования. - 2015. - № 1/2. - С. 12-18.


Review

For citations:


Smirnova O.E., Tarasova S.A., Saenko Z.M. Activity self-assessment as a basis for the library effective management. Bibliosphere. 2015;(4):28-33. (In Russ.)

Views: 339


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)