Preview

Библиосфера

Расширенный поиск

Мировые тенденции развития библиотек: оптимизм vs пессимизм (по материалам зарубежной литературы). Часть 2

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-1-49-58

Аннотация

В обзоре рассмотрены современные направления деятельности библиотек с учетом воздействия внешней технологической и социальной среды, изменений в области научных коммуникаций, образования, модернизации систем управления данными и др. Внимание уделено в большей сте­пени выявлению тенденций развития научных (академических) и публичных библиотек. Материал структурирован по блокам и представлен в двух частях (первая часть обзора опубликована в жур­нале «Библиосфера» 2018 № 4). В данный обзор вошли следующие разделы: 1) предпочтения пользователей и новые услуги библиотек (программы развития информационной грамотности, управление исследовательскими данными (Research data management), веб-архивирование и др.), 2) библиотеки как центры интеллектуального досуга, коммуникативные площадки, места для обу­чения, коворкинга, аренды оборудования, творчества, работы, научных экспериментов и отдыха, 3) «умные здания» и «умные библиотеки», 4) оптимизм будущего.  Для подготовки обзора был проведен информационный поиск по крупнейшим мировым базам данных (Google Scholar, Web of Science, Scopus и др.) и выявлены источники (более 500) по теме, в которых обсуждаются тенденции и будущее развитие библиотек. В последующем источники анализировались, отобранная литература классифицировалась по разделам и типам библиотек, а также по передовым технологиям. Были собраны и рассмотрены примеры информационных тех­нологий, а также исследования и статьи, связанные с внедрением информационных технологий при создании новых услуг, с акцентом на те, которые могут влиять на библиотеки в будущем; изучены новейшие информационные технологии, которые могут быть применимы к библиотеке следующего поколения. Анализ публикаций показал, что академические и публичные библиотеки стремятся к обслуживанию читателей с использованием современных информационных технологий, создают пространственные среды для творчества и интеллектуального досуга, обеспечивают комфортные условия обслуживания, повышают умения и навыки библиотекарей в соответствии с меняющи­мися предпочтениями пользователей. Это создает предпосылки для оптимистичного видения будущего библиотек не только как хранилищ информации, но и центров интеллектуального досуга, коммуникативных площадок, мест для обучения, коворкинга, творчества и вдохновения.  

Об авторе

Н. С. Редькина
Государственная публичная научно-техническая библиотека Сибирского отделения Российской академии наук
Россия

Редькина Наталья Степановна – доктор педагогических наук, заместитель директора по научной работе

Новосибирск



Список литературы

1. Aabø S., Audunson R. Use of library space and the library as place. Library & Information Science Research, 2012, 34 (2), 138–149. DOI: 10.1016/j.lisr.2011.06.002.

2. Bertot J. C., Real B., Lee J., McDermott A. J., Jaeger P. T. 2014 digital inclusion survey: findings and results. College Park : Inform. Policy & Access Center, Univ. of Maryland, 2015. 215 p. URL: http://digitalinclu-sion.umd.edu/sites/default/files/uploads/2014DigitalInclusionSurveyFinalRelease.pdf (accessed 19.08.2018).

3. Borrego Á., Ardanuy J., Urbano C. Librarians as research partners: their contribution to the scholar¬ly endeavour beyond library and information science. Journal of Academic Librarianship, 2018, 44 (5), 663–670. DOI: 10.1016/j.acalib.2018.07.012.

4. Cerbo M. A. The academic library online: Is the future of academic libraries a virtual reality? Technical Services Quarterly, 2012, 29 (3), 181–192.

5. Chan D. L. H., Spodick E. Space development: a case study of HKUST library. New Library World, 2014, 115 (5/6), 250–262. DOI: 10.1108/NLW-04-2014-0042.

6. Costa M., Gomes D., Silva, M. J. The evolution of web ar-chiving. International Journal on Digital Library, 2017, 18 (3), 191–205. DOI: 10.1007/s00799-016-0171-9.

7. Cox A. M., Pinfield S. Research data management and libraries: current activities and future prior¬ities. Journal of Librarianship and Information Science, 2014, 46 (4), 299–316.

8. De Fiore L. The future of scientific libraries [Il futuro delle biblioteche scientifiche]. Recenti Progressi in Medicina, 2013, 104 (10), 511–514.

9. Dempsey L. Libraries and the informational future: some notes. Information Services and Use, 2012, 32 (3/4), 203–214.

10. Donlan R., Stanislaw S., Fernandez M. The future of information literacy in the library: an example of librarian/publisher collaboration. Serials Librarian, 2017, 72 (1/4), 91–94.

11. Durant D. M., Horava T. The future of reading and academic libraries. Portal, 2015, 15 (1), 5–27.

12. Ekstrøm J., Elbaek M., Erdmann C., Grigorov I. The research librarian of the future: data scientist and co-investigator. 2006. 4 p. URL: http://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2016/12/14/the-research-librarian-of-the-future-data-scientist-and-co-investigator/ (accessed 19.08.2018).

13. Gallo-León, J.-P. A library is a service (and our future depends on it) [La biblioteca es servicio (y en ello está nuestro futuro)]. Profesional de la Informacion, 2015, 24 (2), 87–93.

14. Garofalo D. A. Empires of the future: Libraries, technology, and the academic environment. Professional development and workplace learning: concepts, methodologies, tools, and applications. [S. l.], 2015, 4, 1994-2020. DOI: 10.4018/978-1-4666-8632-8.ch109.

15. Gerhart C., Hasbargen K. Check out the new li¬brary: a vital, multiservice hub for all generations. Public Management, 2014, 96 (4), 6–9.

16. Godin S. The future of the library: what is a pub¬lic library for? Public Library Quarterly, 2016, 35 (4), 351–354.

17. Goedeken E. A., Karen L. The past, present, and future of demand-driven acquisitions in academic libraries. College & Research Libraries, 2015, 76 (2), 205– 221. DOI: 10.5860/crl.76.2.205.

18. Hallam G., Thomas A., Beach B. Creating a connected future through information and digital litera¬cy: strategic directions at the University of Queensland Library. Journal of the Australian Library and Information Association, 2018, 67 (1), 42–54.

19. Herrera L. The paradox and the promise: per¬spectives on the future of public libraries. Public Library Quarterly, 2016, 35 (4), 267–275.

20. Howard K., Partridge H., Hughes H., Oliver G. Passion trumps pay: a study of the future skills require-ments of information professionals in galleries, libraries, archives and museums in Australia. Information Research: an International Electronic Journal, 2016, 21 (2), 1–22. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1104373.pdf (accessed 19.08.2018).

21. Hoy M. B. Smart buildings: an introduction to the library of the future. Medical Reference Services Quarterly, 2016, 35 (3), 326–331.

22. Hurst S. Current trends in UK university libraries. New Library World, 2013, 114 (9/10), 398–407. DOI: 10.1108/NLW-04-2013-0032.

23. Linss M.-A. The research librarian of the future. 2017. URL: http://info.reprintsdesk.com/about/blog/2017/the-research-librarian-of-the-future?utm_campaign=Reprints%20Desk%20Blogs&utm_con-tent=65466615&utm_medium=social&utm_source=facebook (accessed 19.08.2018).

24. Maricevic M. National libraries and academic books of the future. The academic book of the future. London, 2016, 57–65. DOI: 10.1057/9781137595775_8.

25. Milbrodt N., Ward E., Blumenthal K.-R. Curators needed: how public libraries are bringing community members into their web archiving practice. LIS Scholarship Archive, 2018. URL: https://osf.io/preprints/lissa/pr9hc/ (accessed 19.08.2018). DOI: 10.31229/osf.io/pr9hc.

26. Miller K. E. Imagine! on the future of teaching and learning and the academic research library. Portal, 2014, 14 (3), 329–351.

27. Noh Y. Imagining Library 4.0: creating a model for future libraries. Journal of Academic Librarianship, 2015, 41 (6), 786–797. DOI: 10.1016/j.acalib.2015.08.020.

28. Oakleaf M., Kyrillidou M. Revisiting the academic library value research agenda: an opportunity to shape the future. Journal of Academic Librarianship, 2016, 42, 757–764.

29. Palfrey J. BiblioTech: why libraries matter more than ever in the age of Google. New York, Basic Books, 2015. 288 p.

30. Rosa K., Storey T. American libraries in 2016: creating their future by connecting, collaborating and building community. IFLA Journal, 2016, 42 (2), 85–101.

31. Saunders L. Academic libraries' strategic plans: top trends and under-recognized areas. Journal of Academic Librarianship, 2015, 41 (3), 285–291.

32. Sayre F., Riegelman A. The reproducibility crisis and academic libraries. College and Research Library, 2018, 79 (1), 1–8. DOI: https://doi.org/10.5860/crl.79.1.2.

33. Schöpfel J. Six Futures of academic libraries. The end of wisdom? The future of libraries in a digital age. Amsterdam, [etc.], 2016, 123–128. DOI: 10.1016/B978-0-08-100142-4.00013-0.

34. Smith C. Presence, permeability and playfulness: future library architecture in the digital era. Digital information strategies: from applications and content to li¬braries and people. Amsterdam, [etc.], 2015, 229–244. DOI: 10.1016/B978-0-08-100251-3.00016-0.

35. Tenopir C., Pollock D., Allard S., Hughes D. Research data services in European and North American libraries: current offerings and plans for the future. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 2016, 53 (1), 1–6.

36. Upadhyay N. Trends that will affect technology and resource decision in academic libraries in near future. Proceedings of the 4th International Symposium on Emerging Trends and Technologies in Libraries and Information Services, ETTLIS 2015. Noida, 2015, 7048175, 75–79.

37. Uzwyshyn R. J. Academic libraries and technology: an environmental scan towards future possibilities. Academic and digital libraries: emerging directions and trends. [S. l.], 2018, 63–86.

38. Varela-Prado C., Baiget T. The future of academic libraries: uncertainties, opportunities and challenges [El futuro de las bibliotecas académicas: incertidumbres, oportunidades y retos]. Investigacion Bibliotecologica, 2012, 26 (56), 115–135.

39. White W. Libraries and research: five key themes for sustainable innovation in strategy and services. New Review of Academic Librarianship, 2017, 23 (2/3), 85–88. DOI: 10.1080/13614533.2017.1355637.

40. Wilkinson Z. Rock around the (tenure) clock: research strategies for new academic librarians. New Library World, 2013, 114 (1/2), 54–66. DOI: 10.1108/03074801311291965.

41. Zimmer M. The Twitter archive at the Library of Congress: challenges for information practice and in-formation policy. Peer-Reviewed Journal on the Internet, 2015, 20 (7). URL: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/5619/4653 (accessed 19.08.2018). DOI: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v20i7.5619.


Рецензия

Для цитирования:


Редькина Н.С. Мировые тенденции развития библиотек: оптимизм vs пессимизм (по материалам зарубежной литературы). Часть 2. Библиосфера. 2019;(1):49-58. https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-1-49-58

For citation:


Redkina N.S. Global trends of libraries development: optimism vs pessimism (foreign literature review). Part 2. Bibliosphere. 2019;(1):49-58. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2019-1-49-58

Просмотров: 1421


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)