Preview

Bibliosphere

Advanced search

The confidence to research as a factor of higher education development

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-2-3-6

Abstract

The article shows main specific features of the modern stage of library science development, which raise barriers in research activity. The confidence to research is viewed as one of the social trust aspects and is a key factor determining new educational programs designing and strengthening cooperation between library and information science schools and library practitioners. The confidence to library research offers new perspectives, when the educational programs of library-information schools could be implemented in the context of the social requirements growth to library profession. The confidence to science is based on theoretical-methodological knowledge of researchers, their cultural and professional competences

About the Author

G. V. Varganova
Saint-Petersburg Institute of Culture and Arts
Russian Federation


References

1. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ, от 29.12.2012. URL: http://www. consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174 (дата обращения: 20.08.2016).

2. Почебут Л. Г., Свенцицкий А. Л., Марарица Л. В., Казанцева Т. В., Кузнецова И. В. Социальный капитал личности. Москва : ИНФРА-М, 2014. 250 с.

3. Bachmann R., Zaheer A. Handbook of advances in trust research. Cheltenham ; Northampton : Edward Elgar Publ., 2013. 336 p.

4. Сook K., State B. Trust // Oxford Bibliographies. URL: http:// www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-978019 9756384 (дата обращения: 14.07.2016).

5. Нosking G. Trust : a history. Oxford : Oxford Univ. Press, 2014. 224 p.

6. Ziman J. Real science: what it is, and what it means. Cambridge ; New York : Cambridge Univ. Press, 2000. 412 p.

7. Штомпка П. Доверие - основа общества. - Москва : Логос, 2015. 440 с.

8. Философия и методология науки / Ч. С. Кирвель [и др.]. Минск : Выш. шк., 2012. 639 с.

9. Матлина С. Г. Библиотечная социология: обсуждаем проблемное поле. Круглый стол // Библиотечное дело. 2015. № 13. С. 34-36.

10. Лаврик О. Л., Павлюк В. Н. Представление результатов научной деятельности библиотеки в Российском индексе научного цитирования // Труды ГПНТБ СО РАН, 2013. Вып. 5. С. 348-359.

11. Лаврик О. Л., Глухов В. А. Публикационная активность автора в РИНЦ: количественные данные как основа для качественного анализа // Труды ГПНТБ СО РАН. 2015. Вып. 9. С.134-146.

12. Merton R. К. The sociology of science. Empirical and theoretical investigations. Chicago ; London : Univ. of Chicago Press,1973. 636 p.

13. Варганова Г. В. Качественная парадигма в библиотековедческих исследованиях // Библиосфера. 2011. № 3. С. 3-7.

14. Варганова Г. В. Количественная парадигма в научных исследованиях: преодолен ли кризис числа // Библиосфера. 2014. № 1. С. 3-8.


Review

For citations:


Varganova G.V. The confidence to research as a factor of higher education development. Bibliosphere. 2017;(2):3-6. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-2-3-6

Views: 343


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)