Preview

Bibliosphere

Advanced search

Pedagogical conditions of forming librarian’s professional culture

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-3-45-50

Abstract

This article is devoted to the professional culture of specialists, who work in the librarian information sphere. The diagnostics of professional culture level conducted as anonymous questioning was carried on among the students studying the course 51.03.06 «Librarian information activity» and young librarians, which results have revealed insufficiency of their professional competences. The study purpose is enhancing the professional culture of specialist in the library-information field. The research objectives are: to define the concept «professional culture», to analyze a problem of pedagogical conditions in contemporary science, to substantiate the necessity of introducing new organizational pedagogical conditions in the training process of bachelors - future librarians, to work out an organizational pedagogical condition - a content of training special course aimed to solving the problem of insufficiency of librarians’ professional culture. The authors have suggested an organizational pedagogical condition: introducing a special course «Professional culture of specialist of the librarian-information sphere» in the curriculum of some groups. Its content is designed to develop actively future librarians’ professional culture and to master their theoretical and practical competences. The special course content is based on the recognition of professional culture as universalizable characteristics of various types of library-information activities and library communications that reflect the fullness and diversity of professional interests and needs, value orientations, capabilities and abilities of a librarian professional. Thematic sections of the special course are defined in accordance with modern requirements to the culture of a specialist who fulfills specific kinds of librarian activities: pedagogical, bibliographic, innovative, methodical, communicative, and also librarian information serving, etc.

About the Authors

E. A. Kurilenko
Belgorod State University of Arts and Culture
Russian Federation


N. A. Turanina
Belgorod State University of Arts and Culture
Russian Federation


References

1. Беликов В. А. Образование. Деятельность. Личность. Москва : Акад. естествознания, 2010. 310 с.

2. Бочарникова Н. А. Педагогические условия формирования профессиональной культуры у будущего социального работника // Педагогические науки. 2011. № 12. С. 738-741.

3. Володин А. А., Бондаренко Н. Г. Анализ содержания понятия «организационно-педагогические условия» // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2014. № 2. С. 143-152.

4. Головко С. И. Профессиональная модель сотрудника современного библиотечно-информационного сервиса // Научный диалог. 2014. № 2 : Педагогика. С. 61-77.

5. Елфимова Л. В. Развитие библиотечной профессиологии как научной и учебной дисциплины // Культурная жизнь Юга России. 2012. № 2. С. 98-100.

6. Жиляева О. А. Содержание профессиональной культуры личности // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 63-1. С. 105-109.

7. Ипполитова Н. В. Теория и практика подготовки будущих учителей к патриотическому воспитанию учащихся : дис. … д-ра пед. наук. Челябинск, 2000. 383 с.

8. Ипполитова Н., Стерхова Н. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1. С. 8-14.

9. Карташов Н. С., Скворцов В. В. Общее библиотековедение. В 2 ч. Ч. 2. Москва : Изд-во Моск. гос. ун-та культуры, 1997. 256 с.

10. Куприянов Б. В. Современные подходы к определению сущности категории «педагогические условия» // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2001. № 2. С. 101-104.

11. Новицкая Е. Н. Системный подход к формированию профессиональной культуры студентов педвуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Саратов, 2002. 24 с.

12. Общая и профессиональная педагогика. В 2 кн. Кн. 1 / под ред. В. Д. Симоненко, М. В. Ретивых. Брянск : Изд-во Брянского гос. ун-та, 2003. 174 с.

13. Синкина Е. А. Организационно-педагогические условия формирования профессиональных компетенций студентов технического вуза // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Машиностроение, материаловедение. 2012. Т. 14, № 1. С. 121-126.

14. Туранина Н. А., Куриленко Е. А. Эффективные вербальные коммуникации в современном библиотечном пространстве и подготовка кадров // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 33/2. С. 169-170.

15. Туранина Н. А., Шушкова (Куриленко) Е. А. Речевая культура специалиста библиотечно-информационной сферы: проблемы и пути формирования. [S. l.] : LAP LAMBERT Academic Publ., 2014. 104 с.


Review

For citations:


Kurilenko E.A., Turanina N.A. Pedagogical conditions of forming librarian’s professional culture. Bibliosphere. 2017;(3):45-50. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2017-3-45-50

Views: 399


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)