Preview

Bibliosphere

Advanced search

Using web analytics tools to assess the effectiveness of means for promoting library resources

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-2-93-99

Abstract

This article is devoted to analysis of the technologies effectiveness to promote library resources. The first part explores using web analytics and its tools in the library. The study of existing approaches to choose web metrics allows identifying the following key metrics to assess the effectiveness of the library web site operation: (1) attendance metrics; (2) the metrics of involvement and loyalty; (3) social metrics. The techniques effectiveness direct evaluation is proposed to promote library resources based on the analysis of: (1) measurable targeted actions by users on the site; (2) transitions to the library site by external links from search engines; (3) sites with high density of clicks and conversion of site landing pages; (4) existing segments of users and their activity. This paper provides perspectives showing what ways this emerging area of study can help in understanding and improving the perception of products and services on websites of libraries.

About the Authors

O. M. Udartseva
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


A. E. Rykhtorova
State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Андреевский И. Л., Аминов Х. И. Электронный бизнес : учеб. пособие / С.-Петерб. гос. экон. ун-т. Санкт-Петербург : Изд-во С.-Петерб. гос. экон. ун-та, 2017. 77 с.

2. Канн С. К. Основы разработки системы показателей деятельности библиотечного веб-сайта // Библиосфера. 2012. № 5. С. 20-23.

3. Михайлова А. В. Анализ веб-страниц библиотек институтов культуры как инструмента реализации внешнего направления интеграции информационно-образовательных ресурсов // Вестник культуры и искусств. 2017. № 3. С. 49-59.

4. Обухов О. В., Корнилов Г. А. Методология оценки эффективности маркетинговой деятельности в интернет-ориентированной среде: е-маркетинговая ориентация компаний. Екатеринбург ; Санкт-Петербург, 2016. 193 с.

5. Редькина Н. С. Сайты библиотек сквозь призму веб-аналитики // Научно-техническая информация. Серия 2, Информационные процессы и системы. 2018. № 4. С. 24-29.

6. Скородумов П. В., Холодев А. Ю. Анализ популярности веб-сайта научной организации с помощью различных систем сбора статистических данных // Вопросы территориального развития. 2016. № 1. С. 1-10.

7. Barba I., Cassidy R., De Leon E., Williams B. J. Web analytics reveal user behavior: TTU Libraries’ experience with Google Analytics // Journal of Web Librarianship. 2013. Vol. 7, № 4. P. 389-400.

8. Fagan J. C. The suitability of web analytics key performance indicators in the academic library environment // Journal of Academic Librarianship. 2014. Vol. 40, № 1. P. 25-34.

9. Khoo M., Pagano J., Washington A., Recker M., Palmer D. R. Using web metrics to analyze digital libraries // Proceedings of the Joint Conference on Digital Libraries. New York, 2008. P. 375-384.

10. Loftus W. Demonstrating success: web analytics and continuous improvement // Journal of Web Librarianship. 2012. Vol. 6, № 1. P. 45-55. DOI: 10.1080/19322909.2012.651416.

11. Vecchione A., Brown D., Allen E., Baschnagel A. Tracking user behavior with Google Analytics events on an academic library web site // Journal of Web Librarianship. 2016. Vol. 10. P. 161-175.


Review

For citations:


Udartseva O.M., Rykhtorova A.E. Using web analytics tools to assess the effectiveness of means for promoting library resources. Bibliosphere. 2018;(2):93-99. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-2-93-99

Views: 679


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)