Preview

Bibliosphere

Advanced search

Reading in the structure of modern media consumption

Abstract

Media-space and media-consumption and modifications in reading in the Russian society are described. On the basis of the sociological data analysis dynamics and features of transformation in motivation and nature of contemporaries leisure reading, the leading factors influencing reading and the main trends in media consumption are shown. The special attention is paid to the role and meaning of reading in the structure of media preferences among the young generation.

About the Author

I. V. Lizunova
Государственная публичная научно-техническая библиотека Сибирского отделения Российской академии наук
Russian Federation


References

1. Василевская Э. В. Очерки истории развития телевидения в Западной Сибири. – М. : Наука, 1978. – 76 с.

2. Волкова В. Н. Читатель и чтение в медиапространстве: попытки осмысления (по материалам Сибирских и Дальневосточных исследований) // Книга в медиапространстве. – Новосибирск, 2011. – С. 87–97.

3. ВЦИОМ. Все больше россиян предпочитают электронные книги / Личные Деньги // Рамблер.ру: новости. – URL: http://news.rambler.ru/10230605 (дата обращения: 17.06.2011).

4. ВЦИОМ: за 4 года интернета в России стало больше в 5 раз // RUметрика. – URL: http://rumetrika.rambler. ru (дата обращения: 12.04.2010).

5. ВЦИОМ: Пользователей электронных книг в Рос-сии вдвое больше, чем покупателей // RUметрика. – URL: http://rumetrika.rambler.ru (дата обращения: 21.12.2010).

6. ВЦИОМ: читающая Россия // Архангельский некоммерческий фонд общественных инициатив «Перспектива». ‑ URL: www.arhperspectiva.ru (дата обращения: 22.01.2010).

7. Дубин Б. В., Зоркая Н. А. Чтение–2008 // Кн. дело. – 2008. – № 3. – С. 70–76.

8. Книгоиздание в России. Состояние, тенденции и перспективы развития : доклад. – М. : Федер. агентство по печати и массовым коммуникациям : Упр. период. печати, книгоизд. и полиграфии, 2009. – С. 98–100.

9. Книжный рынок России: текущее состояние и перспективы развития // MarketReport: маркетинговые исследования и бизнес-планы. – URL: http://market-report. ru/item.php?id=104820 (дата обращения: 22.01.2010).

10. Маркова Т. Б. Социальная и культурная значимость чтения в информационном обществе // Библиотековедение. – 2010. – № 3. – С. 61–65.

11. Россияне и чтение. – URL: http://www.bal-con.ru/ news/2009-06-17/rossiyane_i_chtenie/ (дата обращения: 17.06.2009).

12. Рунет читает в цифре // Книжное дело : проф. журн. : [сайт]. 11 февр. 2011. – URL: http://www.knigdelo. ru/default.asp?id=7&news_id=3711 (дата обращения: 15.06.2010).


Review

For citations:


Lizunova I.V. Reading in the structure of modern media consumption. Bibliosphere. 2012;(5):62-66. (In Russ.)

Views: 395


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)