Preview

Bibliosphere

Advanced search

A new format of bachelors’ final state certification in the field of training «Library-information activity»: a development technology

Abstract

The article presents the experience of developing the format of bachelors’ state final certification (SFC) on direction «Library-Information Activities» in Kemerovo State University of Culture and Arts. The 3rd generation Federal Educational Standard requirements necessitate innovations in organizing and carrying out bachelors’ SFC, in particular, evaluation of their training quality based on a competence approach. SFC of bachelors-graduates of Kemerovo State University of Culture and Arts includes the state interdisciplinary examination (SIE) and graduate qualification (bachelor) work. Components of a bachelor work, requirements for its structure, implementation algorithm, rules of registration and representation are enshrined at the University standard «Graduate qualification works». Authors outline main problems of developing a new format of SIE related with requirements of a subject-activity approach and integrative teaching materials. The leading competences were selected and correlated with the professional activity views; disciplines composition to be discussed at SIE was defined; tasks bank for SIE (theoretical issues and practice-oriented tasks) was generated, including a certain scale of assessment and a formalization model; a fund of assessment tools for SIE was formed; technical and ergonomic conditions for its implementation were defined. A new element of SFC is the exam matrix including: educational competence by bachelor’s activity; disciplines lists, theoretical issues and practical-oriented tasks; topics of bachelor’s works. This matrix serves to control SFE, its results analysis and subsequent adjustments. The bachelors’ SFC designed format for specialty «Library-Information Activities» (profile «Information-Analytical Activity») has been successfully tested in SFC of the University graduates.

About the Authors

G. M. Bragina
Кемеровский государственный институт культуры
Russian Federation


A. Sh. Merkulova
Кемеровский государственный институт культуры
Russian Federation


References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 071900 Библиотечно-информационная деятельность (квалификация (степень) «бакалавр») (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 13 января 2010 г. № 3) // «ГАРАНТ» : информ.-правовой портал. - URL: http:// www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/97566/ (дата обращения: 10.02.2015).

2. Основная образовательная программа высшего профессионального образования по направлению подготовки 071900 - Библиотечно-информационная деятельность, квалификация (степень) бакалавр, форма обучения очная, заочная / ФГБОУ ВПО Кемеровский государственный университет культуры и искусств. - Кемерово, 2014. - URL: http://www.kemguki. ru/images/stories/prorector_po_Uchebnoi/OOP_Kemguki /01.09.2011/BID.pdf (дата обращения 10.02.2015).

3. Положение «Об итоговой государственной аттестации выпускников университета» (28.09.2012 № 34/01.08-08) / ФГБОУ ВПО «Кемеровский государственный университет культуры и искусств». - Кемерово, 2012. - URL: http://www.kemguki.ru/images/stories/prorector_ po_Uchebnoi/DOCUMENT/2014_1/pl_itog_att.pdf (дата обращения 14.02.2015).

4. Выпускные квалификационные работы: стандарты Федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Кемеровский государственный университет культуры и искусств» / разраб.: Н. И. Гендина, Н. И. Колкова ; Кемер. гос. ун-т культуры и искусств. - Кемерово : Кемер. гос. ун-т культуры и искусств, 2012. - 107 с.

5. Методические рекомендации по проектированию оценочных средств для реализации многоуровневых образовательных программ ВПО при компетентностном подходе / В. А. Богословский, Е. В. Караваева, Е. Н. Ковтун [и др.]. - М. : Изд-во МГУ, 2007. - 148 с.

6. Звонников В. И., Челышкова М. Б. Оценка качества результатов обучения при аттестации (компетентностный подход) : учеб. пособие. - Изд. 2-е, перераб. и доп. - М. : Логос, 2012. - 280 с.

7. Дурнева Е. Е. Итоговая государственная аттестация бакалавров, обучающихся по Федеральным государственным образовательным стандартам третьего поколения // Международный журнал экспериментального образования. - 2013. - № 10 - С. 23-26. - URL: http://www.rae.ru/meo/?article_id=4114&op=show_article §ion=content (дата обращения 25.02.2015).

8. Новые результаты образования: технологии проектирования, измерения и оценки качества / Н. А. Трубицына, Н. А. Баранова, Т. М. Банникова, А. В. Глазкова. - Ижевск : Изд-во «Удмурт. ун-т», 2011. - 214 с. - URL: http://elibrary.udsu.ru/xmlui/bitstream/ handle/123456789/6653/201133-36.pdf?sequence=1 (дата обращения: 25.02.2015).

9. Измерение и оценка сформированности общекультурных и профессиональных компетенций, обучающихся в условиях реализации ФГОС ВПО : науч.-метод. рекомендации / Г. М. Брагина, Н. Н. Григоренко, А. С. Двуреченская [и др.]. - Кемерово : Кемер. гос. ун-т культуры и искусств, 2014. - 111 с.

10. Лазарева И. Н. Таксономический подход в проектировании личностно ориентированного интеллектуально-развивающего обучения // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. - 2009. - № 94. - URL: http:// cyberleninka.ru/article/n/taksonomicheskiypodhodvproektirovaniilichnostnoorientirovannogo-intellektualnorazvi vayuschegoobucheniya (дата обращения: 15.04.2015).


Review

For citations:


Bragina G.M., Merkulova A.Sh. A new format of bachelors’ final state certification in the field of training «Library-information activity»: a development technology. Bibliosphere. 2015;(4):13-20. (In Russ.)

Views: 264


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)