The Reader and the Library in the Context of Communication between Science and Society
https://doi.org/10.20913/1815-3186-2022-3-32-40
Abstract
The dissemination of scientific knowledge is one of the urgent social tasks today. As part of the interaction between science and society, representatives of the scientific environment create information content, the dissemination of which becomes the task of social institutions, including libraries. The article deeply analyzes part of the results of a survey of readers of public libraries concerning the possibility of the latter’s participation in the communication of science and society in any possible form. The material for the study was a questionnaire survey on the attitude of readers of public libraries to science, conducted in March – April 2022 within the framework of the research project “The current state and trends in the development of communications between Russian science and society”. The opinion of readers of Novosibirsk public libraries is studied, concerning priority ways of obtaining information about scientific achievements, attending popular scientific events and opportunities for access to modern scientific knowledge through the library, while considerable attention is paid to mass events as a form of interaction of communicators in the field of science with society. The following conclusions were made in the study: readers of public libraries are loyal to the potential of libraries for the development of communication between science and society; for them, the library as a means of obtaining information is second after Internet in importance; the library can be considered as one of the platforms for visiting popular science events, and its efforts to strengthen communication links between science and society. They should be aimed at more active cooperation with representatives of the scientific world.
About the Authors
L. K. KurmyshevaRussian Federation
Kurmysheva Lidiya Konstantinovna, Junior Researcher Laboratories of Information and System Analysis
Voskhod str., 15, Novosibirsk, 630200
M. A. Pleshakova
Russian Federation
Pleshakova Maria Alexandrovna, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher Laboratories of Information and System Analysis
Voskhod str., 15, Novosibirsk, 630200
T. A. Kalyuzhnaya
Russian Federation
Kalyuzhnaya Tatyana Albertovna, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher Laboratories of Information and System Analysis
Voskhod str., 15, Novosibirsk, 630200
References
1. Варганова Г. В., Плавко И. А. Популяризация науки в общедоступных библиотеках // Труды ГПНТБ СО РАН. 2015. № 8. С. 288–293 [Varganova GV and Plavko IA (2015) Popularization of science in public libraries. Trudy GPNTB SO RAN 8: 288–293. (In Russ.)].
2. Гулина О. А. Создание научного общества как метод организации образовательно-просветительского пространства в библиотеке // Библиотекарю в практику работы. Пермь, 2016. Вып. 56. С. 53–56 [Gulina OA (2016) The creation of a scientific society as a method of organizing educational and educational space in the library. Bibliotekaryu v praktiku raboty. Perm’, iss. 56, pp. 53–56. (In Russ.)].
3. Дивеева Н. В. Основные направления воздействия новых информационных технологий на популяризацию науки // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2014. № 2. С. 158–167 [Diveeva NV (2014) The main directions of the impact of new information technologies on the popularization of science. Izvestiya Yuzhnogo federal’nogo universiteta. Filologichskie nauki 2: 158–167. (In Russ.)].
4. Дымова И. А. К анализу основных трендов в популяризации науки на современном этапе // Вестник ЦЭМИ. 2018. № 2 [Dymova I (2018) For analysis of the main trends in the popularization of science on the modern stage. Vestnik TsEMI 1(2). (In Russ.)]. URL: https://cemi.jes.su/s111111110000077-7-1 (дата обращения = accessed 23.04.2020). DOI: 10.33276/S0000077-7-1.
5. Елисеева Ю. А. Школьные библиотеки и университеты: потенциал интеллектуального спонсорства в популяризации научного знания // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 2. С. 166–169 [Eliseeva YuA (2017) School libraries and universities: the potential of intellectual sponsorship in the popularization of scientific knowledge. Vestnik SanktPeterburgskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv 2: 166–169. (In Russ.)].
6. За научными знаниями – в библиотеку: популяризация научно-популярной литературы в публичной библиотеке : метод. рекомендации библиотекарю к Году науки /сост. О. Вашкевич ; Лунинец. центр. район. б-ка. Лунинец, 2017 [Vashkevich O (comp) (2017) For scientific knowledge – to the library: popularization of popular science literature in the public library: method. recommendations to a librarian for the Year of Science. Luninets. (In Russ.)]. URL: https://pandia.ru/text/80/282/66866.php (дата обращения = accessed 23.04.2020).
7. Мелентьева Т. А. Участие в проектах пропаганды научнотехнических достижений – важный компонент деятельности научной библиотеки (на примере Государственной публичной научно-технической библиотеки Сибирского отделения Российской академии наук) // Труды ГПНТБ СО РАН. 2015. № 8. С. 301–307 [Melent’eva TA (2015) Participation in projects promoting scientific and technical achievements is an important component of the scientific library activity (a case of the State Public Scientific Technological Library of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences). Trudy GPNTB SO RAN 8: 301–307. (In Russ.)].
8. Павличенко И. А. Библиотека в системе трансляции научно-популярных знаний // Книга. Культура. Образование. Инновации : сб. докл. Пятого Междунар. проф. форума «Крым-2019», Судак, 8–16 июня 2019 г. Москва, 2020. С. 178– 181 [Pavlichenko IA (2020) Library in the system of translation of popular science knowledge. Kniga. Kul’tura. Obrazovanie. Innovatsii: sb. dokl. Pyatogo Mezhdunar. prof. foruma «Krym–2019», Sudak, 8–16 iyunya 2019 g. Moscow, pp. 178–181. (In Russ.)].
9. Павличенко И. А. Интерактивные технологии формирования научной грамотности в зарубежных библиотеках // Культура: теория и практика. 2019. № 3. Ст. 13 [Pavlichenko IA (2019) Interactive technologies of scientific literacy formation in foreign libraries. Kul’tura: teoriya i praktika 3: 13. (In Russ.)]. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_39250875_36045510.pdf (дата обращения = accessed 01.06.2022).
10. Павличенко И. А. Медиапроекты библиотек как средство трансляции научно-популярных знаний // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2018. № 1. С. 105–108 [Pavlichenko IA (2018) Media projects of libraries as a means of broadcasting popular science knowledge. Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul’tury 1: 105–108. (In Russ.)].
11. Павличенко И. А. Популяризация научного знания в публичных библиотеках зарубежных стран // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2018. № 42. С. 60–64 [Pavlichenko IA (2018) Popularization of scientific knowledge in public libraries of foreign countries. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv 42: 60–64. (In Russ.)].
12. Павличенко И. А. Публичная библиотека как институт формирования научной грамотности населения : автореф. дис. … канд. пед. наук. Санкт-Петербург, 2022. 25 с. [Pavlichenko IA (2022) Public library as an institute for the formation of scientific literacy of the population: diss. abstr. Saint Petersburg. (In Russ.)].
13. Роль библиотек в популяризации научно-технических знаний / Центр. гор. б-ка им. М. Горького ; сост. Т. П. Ядричева. Белогорск, 2019. 24 с. [Yadricheva TP (comp) (2019) The role of libraries in popularization of scientific and technical knowledge. Belogorsk. (In Russ.)]. URL: http://bibliobel.ru/kollegam/metodicheskie-rekomendatsii/item/589-rol-bibliotekvpopulyarizatsii-nauchno-tekhnicheskikh-znanij (дата обращения = accessed 25.11.2020).
14. Соколова И. С. Популяризация естествознания в эпоху постмодерна: библиотека, университет, музей, «научное» кафе, театр // Гуманитарные и социально-экономические науки. 2012. № 5. С. 33–37 [Sokolova IS (2012) Popularization of natural science in the postmodern era: library, university, museum, “scientific” cafe, theater. Gumanitarnye i sotsial’noekonomicheskie nauki 5: 33–37. (In Russ.)].
15. Федотова Е. А. Популяризация науки через библиотечные проекты. Раскрываем фонды – лекции, семинары, выставки // Библиотечное дело. 2019. № 18. С. 27–31 [Fedotova EA (2019) Popularization of science through library projects. Opening funds – lectures, seminars, exhibitions. Bibliotechnoe delo 18: 27–31. (In Russ.)].
16. Шестерина А. М. Открытые лекции как форма популяризации научного знания: традиции и современность // Вестник Воронежского государственного университета. Проблемы высшего образования. 2020. № 2. С. 111–114 [Shesterina AM (2020) Open lectures as a form of popularization of scientific knowledge: traditions and modernity. Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Problemy vysshego obrazovaniya 2: 111–114. (In Russ.)].
17. Ямщикова И. А. Библиотека: территория креатива и науки // Модернизация культуры: судьба ценностей в современном мире : материалы VI Междунар. науч.-практ. конф., Самара, 26–27 апр. 2018 г. Самара, 2018. Ч. 2. С. 37–40 [Yamshchikova IA (2018) Library: the territory of creativity and science. Modernizatsiya kul’tury: sud’ba tsennostei v sovremennom mire: materialy VI Mezhdunar. nauch.- prakt. konf., Samara, 26–27 apr. 2018 g. Samara, pt. 2, pp. 37–40. (In Russ.)].
Review
For citations:
Kurmysheva L.K., Pleshakova M.A., Kalyuzhnaya T.A. The Reader and the Library in the Context of Communication between Science and Society. Bibliosphere. 2022;(3):32-40. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2022-3-32-40