Preview

Bibliosphere

Advanced search

Corporate book publications in the corporate culture system

https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-4-32-37

Abstract

The article is devoted to the analysis of corporate publications in the corporate culture system. A corporate publication is a new type of edition, which started to develop actively in Russia in the 1990s. To date, it is a complex of different types of publications: books, periodicals, small-print products, as well as websites, mobile applications, etc. as a variety form of corporate publications that perform similar functions. The study objective is to identify functions of book corporate publications, their place in the corporate culture system. The research methodology consists of a combination of a functional-typological method, a comparative-typological technique, and content analysis. The author identifies a range of problems facing the corporate publication study: absence of the «corporate publication» notion in the categorical-conceptual apparatus of bibliology; lack of statistical accounting; need to identify the essential characteristics of corporate publications, which include their functional purpose. The book edition performs specific functions, the main of which is forming the image and corporate culture. The corporate edition is a reflection of the visual and verbal brand system, a channel of communication and corporate advertising.

About the Author

E. K. Bulatova
Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Аакер Д. Создание сильных брендов Москва : Изд. дом Гребенникова, 2003. 380 с.

2. Аги У., Кэмерон Г., Олт Ф. Самое главное в PR. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 560 с.

3. Армстронг Г., Вонг В., Котлер Ф., Сондерс Д. Основы маркетинга. 4-е европ. изд. Москва : ООО «И. Д. Вильямс», 2009. 1200 с.

4. Беловицкая А. А. Общие принципы типологии книжных изданий // Известия высших учебных заведений. Проблемы полиграфии и издательского дела. 2013. № 3. С. 113-125.

5. Брайсон Б. Страна Дяди Сэма. Привет, Америка! Москва : Мидгард, Эксмо, 2009. 416 с.

6. Булатова Е. К. Корпоративные издания. Поиск границ понятия // Известия высших учебных заведений. Проблемы полиграфии и издательского дела. 2017. № 5. С. 46-51.

7. В России наконец-то вышел ТОП-50 самых дорогих российских брендов по версии BrandFinance // BrandLab. URL: http://www.brandlab.ru/brandlab/articles/633/ (дата обращения: 23.03.2018).

8. ГОСТ 7.60-2003 Издание. Основные виды. Термины и определения. Минск, 2004. 38 с.

9. Котлер Ф., Келлер К. Л. Маркетинг менеджмент : экспресс-курс. Санкт-Петербург : Питер, 2018. 480 с.

10. Крылов А. Н. Корпоративная идентичность как часть корпоративной культуры // Семиотика и имиджелогия деловых культур : материалы междунар. науч. конф. Тамбов, 2003. С. 13-15.

11. Огилви Д. О рекламе. Москва : ЭКСМО, 2006. 232 с.

12. Одни и те же грабли: громкие скандалы с Uber в 2017 году // BBC news. URL: http://www.bbc.com/russian/features-40354805 (дата обращения: 20.04.2018).

13. Российский союз промышленников и предпринимателей : офиц. сайт. URL: http://www.rspp.ru/simplepage/475 (дата обращения: 20.04.2018).

14. Стефанов С. И. Реклама и полиграфия: опыт слов.-справ. Москва : Гелла-принт, 2004. 320 с.

15. Чемякин Ю. В. Корпоративные СМИ: секреты эффективности. Екатеринбург : Дискурс Пи, 2006. 184 с.

16. Шейн Э. Х. Организационная система и лидерство. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 336 с.

17. Eldridge J., Crombie A. A sociology of organization. London : Allen & Unwin, 1974. 218 p.

18. Global 500: рейтинг самых дорогих брендов мира от Brand Finance // BrandLab. URL: http://www.brandlab.ru/brandlab/ articles/620/ (дата обращения: 23.03.2018).

19. Gold K. Managing for success: a comparison of the private and public sectors // Public Administration Review. 1982. № 6. P. 568-575.

20. Sathe V. Culture and related corporate realities // Human Resource Management. 1985. Vol. 23, № 3. P. 376-378.

21. Sullivan John How Uber destroyed its employer brand - is it time to blow up HR again? // EREMedia. URL: https://www. eremedia.com/ere/how-uber-destroyed-its-employer-brand-is-it-time-to-blow-up-hr-again/?utm_campaign=Roost&utm_ source=Roost&utm_medium=push (accessed 23.03.2018).


Review

For citations:


Bulatova E.K. Corporate book publications in the corporate culture system. Bibliosphere. 2018;(4):32-37. (In Russ.) https://doi.org/10.20913/1815-3186-2018-4-32-37

Views: 501


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)
ISSN 2712-7931 (Online)