The neoinstitutional approach as a theoretical-methodological basis for studying the library profession
Abstract
The article main idea is to search a new theoretical-methodological tool to explore the position of the library profession in the modern society. As an alternative to structural-functional and traditional social-institutional approaches in librarianship the author offers a neoinstitutional approach and considers the library profession as a modern social institution. It proves that reproduction of the library as a social institution in modern conditions is the result of qualified activity of the library professionals; the structure of library practices is created in the interaction zone of meanings, norms and authorities. Not the structure affects a librarian, but a librarian as an actor can interact with the structure or oppose it, meanwhile the reproduction of social relations possessing relevant characteristics takes place. The author shows how a number of contemporary issues of librarianship is determined by contradictions between the structure reproducing the library only as an institution of material culture, and the librarian as an actor owning both traditions and ideas, beliefs, theories of new content. To study the library profession positions in the occupational structure of modern society a specific instrument - the differentiation of subjects of social action - is applied. At the junction of neoinstitutional and polysystemic approaches at least three pairs of «high resource - low resource subjects» can be distinguished, which determine the content of modern library practices: the status distribution in the chain «a librarian - a mass actor», the professional community differentiation in terms of status-role differences, studying the balance of forces across the information infrastructure of society.
About the Author
N. V. Lopatina
Московский государственный институт культуры
Russian Federation
References
1. Американская социология: Перспективы. Проблемы. Методы / под ред. Т. Парсонса. - М. : Прогресс, 1972. - 392 с.
2. Лопатина Н. В. Теоретико-методологические основания управления информатизацией в России : автореф. дис. … д-ра соц. наук. - М., 2008. - URL: http://www.isras.ru/files/File/Avtoreferat/Avtoreferat_LopatinaN.pdf (дата обращения: 05.09.2014).
3. Мотульский Р. С. Библиотека как социальный институт. - Минск, 2002. - 374 с.
4. Парсонс Т. О структуре социального действия. - М. : Акад. проект, 2000. - 880 с.
5. Полтавская Е. И. Библиотека: учреждение и/или социальный институт? : практ. пособие. - М., 2009. - 176 с.
6. Столяров Ю. Н. Библиотека: структурно-функциональный подход. - М. : Книга, 1981. - 255 с.
7. Столяров Ю. Н. Что такое библиотека? (О ее сущности и исходных функциях) // Библиотековедение. - 1999. - № 7/12. - С. 20-33.
8. Фирсов В. Р. Библиотека как социальный институт. Теоретико-методологические аспекты повышения ее роли в развитом социалистическом обществе : автореф. дис. … канд. пед. наук. - Л., 1984. - 15 с.
9. Шрейдер Ю. А. Информационные процессы и информационная среда // Научно-техническая информация. Серия 2. - 1976. - № 1. - С. 3-6.
10. Ядов В. А. Современная социологическая теория как концептуальная база исследований российских трансформаций. - СПб., 2009. - 138 с.
For citations:
Lopatina N.V.
The neoinstitutional approach as a theoretical-methodological basis for studying the library profession. Bibliosphere. 2015;(2):28-32.
(In Russ.)
Views:
363