Preview

Библиосфера

Расширенный поиск

Библиотеки и «многократная грамотность»: обсуждение проблем информационной грамотности на 75-й Генеральной конференции ИФЛА «Библиотеки создают будущее, основываясь на культурном наследии» (Милан, 2009)

Полный текст:

Аннотация

Показано, что проблемами информационной грамотности занимаются специалисты зарубежных и отечественных библиотек и вузов, при этом в разных странах ее понимают по-разному. Описана работа Постоянного комитета по информационной грамотности ИФЛА по продвижению информационного образования и просвещения.

Об авторе

Н. И. Гендина
Кемеровский государственный университет культуры и искусств
Россия


Список литературы

1. Andretta S. Transliteracy: take a walk on the wild side [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. a. assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23- 27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

2. Horizons Broad, Cordes Sean The role of multimodal literacy in 21st century library instruction [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

3. Hepworth M., Brittain J. A method for the design, delivery and evaluation of an information literacy programme for development workers studying: participation, power and social change [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

4. Islam S. Community Learning Centre (CLC): developing a learning society in Bangladesh [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

5. Kim E. Moody. A constructivist approach to media literacy education: The role of the library [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

6. Lo P. Effects of online audio-book resources on library usage and reading preferences and practices of young learners in an elementary school library setting in Hong Kong [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

7. Tiemensma L. Visual literacy: to comics or not to comics? How libraries can promote literacy using comics [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www. ifla.org

8. Huang Qunqing, Xu Yixing. Promote popular cultural literacy throughout the countryside in China [Electronic resource] // World library and information congress : 75th IFLA General conf. and assembly «Libraries create futures: building on cultural heritage» (23-27 Aug. 2009, Milan, Italy). - URL: http://www.ifla.org

9. Guidelines on information literacy for lifelong learning [Electronic resource]. - URL: http://www.ifla.org/VII/ s42/pub/IL-Guidelines2006.pdf

10. Формирование информационной культуры личности: теоретическое обоснование и моделирование содержания учебной дисциплины / Н. И. Гендина [и др.]. - М. : Межрегион. центр библ. сотрудничества, 2006. - 512 с.


Для цитирования:


Гендина Н.И. Библиотеки и «многократная грамотность»: обсуждение проблем информационной грамотности на 75-й Генеральной конференции ИФЛА «Библиотеки создают будущее, основываясь на культурном наследии» (Милан, 2009). Библиосфера. 2010;(2):13-22.

Просмотров: 11


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1815-3186 (Print)